عراق بدنبال جایگزین برای گاز ایران

عراق بدنبال جایگزین برای گاز ایران

صادرات گاز ایران به عراق طی هفته‌های گذشته افت شدیدی داشتە و نیروگاههای تولید برق را دچار مشکل کردە است.

بە گزارش خبرگزاری اروپای آزاد در پی افت شدید صادرات گاز ایران به عراق طی هفته‌های گذشته، وزارت برق عراق اعلام کرده است که به دنبال جایگزینی برای گاز ایران است.

وزارت برق عراق 28/1/2020 به روزنامه صباح این کشور گفته است که ایران به دلیل کمبود گاز مجبور شده صادرات روزانه گاز به عراق را به سه میلیون متر مکعب کاهش دهد.

ایران قرارداد صادرات روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز با عراق دارد، اما برای سال جاری، متعهد به صادرات نیمی از این گاز به عراق بود.

یک سوم برق تولیدی عراق توسط نیروگاه‌هایی انجام می‌شود که سوخت آنها گاز وارداتی از ایران است.

به تازگی بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، نیز گفت که جمهوری اسلامی به‌خاطر تحریم‌های آمریکا قادر به دریافت پول گاز صادراتی به عراق نیست. مشکل دریافت پول گاز صادراتی ایران به عراق از یک‌سال پیش مطرح شده است.

آقای نامدار زنگنه سال گذشتە با اشاره به مشکلات دریافت پول گاز و برق صادراتی گفت عراق دو میلیارد دلار بدهی دارد ولی به خاطر تحریم‌ها نمی‌تواند پول بدهد.

بانک تجارت عراق مسئول انتقال پول گاز و برق ایران با ارز دینار عراق به حسابی در همین بانک است و ایران تنها می‌تواند برای خرید کالاهای انسان‌دوستانه از این پول استفاده کند.

بانک تجارت عراق اعلام کرد در صورتی که آمریکا ماه آینده معافیت‌ها را تمدید نکند، این بانک انتقالات مالی میان عراق و ایران را متوقف خواهد کرد.

آمریکا از 15 ماه پیش چندین بار به عراق معافیت‌های چندماهه داده است تا خرید برق و گاز از ایران را ادامه دهد و آخرین معافیت آمریکا قرار است ماه آینده به اتمام برسد.

جستجوی عراق برای جایگزین کردن گاز ایران با گاز دیگر کشورها در حالی است که دولت حسن روحانی در بودجه سال آینده 4 میلیارد دلار صادرات گاز پیش‌بینی کرده‌است که نسبت به سال جاری 17٪ افزایش نشان می‌دهد.

در پی اوج‌گیری مصرف خانگی گاز در زمستان سال جاری، ایران با کمبود شدید گاز مواجه شده و حتی تحویل گاز به نیروگاه‌ها و صنایع خود ایران نیز با محدودیت مواجه شده است.