صادرات مواد معدنی ایران 40٪ تا 100٪ کاهش داشتە است

صادرات مواد معدنی ایران 40٪ تا 100٪ کاهش داشتە است

“صادرات مواد معدنی ایران در ماههای آیندە با افت وحشتناکی روبرو خواهد شد.”

عضو کمیسیون معادن اتاق بازرگانی تهران می‌گوید صادرات مواد معدنی ایران در سه ماه منتهی به آبان ماه امسال به نسبت مدت مشابه در سال قبل در حوزه‌های مختلف از 40٪  تا 100٪ درصد کاهش یافته است.

خبرگزاری ایلنا یک‌شنبه 2/2/2020 به نقل از سجاد غرقی، نایب رئیس انجمن صادرکنندگان مواد معدنی ایران، صادرات این مواد در سال گذشتە به نسبت سال قبل به شدت کاهش یافته است. او علت این وضعیت را تصمیم اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) مبنی بر دریافت 25٪ عوارض از مواد خام معدنی صادراتی عنوان کرده است.

مصوبه افزایش 25٪ عوارض مواد معدنی تابستان گذشتە برای اجرای از ابتدای مهر به گمرک جمهوری اسلامی ابلاغ شد. بە گفتەی سجاد غرقی بدلیل این تصمیم، صادرات مواد معدنی در امسال با “افت وحشتناکی” روبرو خواهد شد.

این فعال بخش خصوصی گفت: “اتاق بازرگانی و تمام تشکل‌های معدنی با این تصمیم مخالفت کردند و به صورت کتبی و در جلسات حضوری مخالفت خود را با دلیل و مدرک اعلام کردند اما تاکنون هیچ پاسخی به آنها داده نشده است.”

غرقی با بیان این که افزایش عوارض سرمایه‌گذاری در این حوزه را محدود می‌کند گفته است: “نحوه اخذ این 25٪ نیز جالب است در حالیکه عدالت مالیاتی می‌گوید که مالیات و عوارض از سود و کارکرد باید اخذ شود اما این 25٪ از کالای فوب یعنی محموله‌ای که روی کشتی و آماده صادرات است گرفته می‌شود.”

از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در اردیبهشت سال گذشته تا کنون صادرات محصولات معدنی جمهوری اسلامی در چند نوبت مشمول تحریم‌های وزارت خزانه‌داری ایالات متحده شده است. صنایع معدنی ایران از برخی تحریم‌های دیگر نیز به طور غیرمستقیم ضربه می‌خورند.

نایب رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران می‌گوید فارغ از تحریم‌ها، آنچه صادرات مواد معدنی را با مشکل مواجه می‌کند ساسیت‌های داخلی است و در حالی که آمریکا صنایع ارزآور را هدف گرفته لغو عوارض صادراتی کلیه محصولات معدنی مهم‌ترین اولویت برای توسعه صادرات است.