راە حل “HDP”: برای کوردها شهروندی ترکیە و برای فلسطینیان استقلال

راە حل"HDP": برای کوردها شهروندی ترکیە و برای فلسطینیان استقلال

پشتیبانی حزب دمکراتیک خلقها از فلسطینیان چراغ سبزی بە حاکمیت ترکیە و دیگر استعمارگران کوردستان

دنالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحدە آمریکا 28/1/2020، جزئیات طرح پیشنهادی خود برای حل مشکل اسرائیل و فلسطینیان کە نام “معاملە قرن” بر آن نهادە است را ارائە داد. طرح پیشنهادی ترامپ بازتاب گستردەای در محافل سیاسی جهان بە دنبال داشت و برخی از قدرتهای جهانی اظهات داشتەاند کە آن را مطالعە خواهند کرد. از جملە این قدرتها میتوان بە کشور بریتانیا اشارە نمود.

موضع “HDP” همسو با موضع استعمارگران کوردستان

کشورهای ترکیە و ایران و سازمان حزب اللە لبنان همسان برخی دیگر از کشورهای منطقە، مخالفت خود را با طرح معاملە قرن براز داشتە و آنرا محکوم کردەاند. در ترکیە جدا از دولت آنکارا، احزاب سیاسی این کشور نیز مخالفت خود را با این طرح ابلاغ داشتند. حزب دمکراتیک خلقها “HDP” یکی از احزاب مخالف طرح “معاملە قرن” است. در رابطە با معاملە قرن، “HDP” بە جبهە استعمارگران و دشمنان کوردستان پیوست.

در شرایطی کە کوردستان تحت استعمار، تبعیض و ظلم و ستم اتعمارگران کوردستان قرار دارد، حزب دمکراتیک خلقها با این موضعگیری غلط خود میخواهد وانمود کند کە همەی مسائل و مشکلات کوردستان حل گشتە و کوردها نە اینکە خود در نهایت آزادی زندگی میکنند بلکە توانایی پشتیبانی از ملتهای دیگر منطقە را نیز دارا هستند. متأسفانە این موضعگیری “HDP” را نمیتوان منطئقی و عقلانی دانست.

دفاع “HDP” از فلسطینیان در حالی صورت میگیرد کە خود این حزب در بدترین شرایط ممکن فعالیت میکند

 دفاع “HDP” از فلسطینیان در حالی صورت میگیرد کە خود این حزب در بدترین شرایط ممکن فعالیت میکند و حتی ترکیە اجازە حضور اعضاء این سازمان در دفاتر رسمی حزب خودشان را ندارند و سیاستهای ترکیە این حزب را در منگنە قرار دادە و هر گونە آزادی فعالیتهای حزب دمکراتیک خلقها را غیر ممکن کردە است. اما در چنین شرایطی “HDP” اینچنین وانمود میکند کە توان حل مشکلات خاورمیانە و منطقەایی را دارد.!

“HDP” هنوز هم بنا بر تئوری و نظریەی احزاب چپ دهەی هفتاد قرن گذشتە، مسائل سیاسی را تحلیل میکند

مشکل اساسی اینجاست کە “HDP” هنوز هم بنا بر تئوری و نظریەی احزاب چپ دهەی هفتاد قرن گذشتە مسائل سیاسی را تحلیل میکنند و با این دیدگاە قدیمی و پوسیدە بە روابط امپریالیزم و ملیتهای تحت ستم مینگرد. در آنزمان چپها بر این عقیدە بودند کە: “ملت فلسطین ملتی ترقیخواە است و آمریکا و اسرائیل استعمارگر هستند و فلسطین را اشغال کردەاند.” اما اکنون زمان اینچنین دیدگاههای بسر رسیدە و نمیتوان احزاب فتح و حماس فلسطین را ترقیخواە نامید. این مسألە برای کوردها جنبەای دیگر هم دارد. دو حزب اصلی فلسطین “فتح” و “حماس” هیچوقت کوردستان را بە دید سرزمین اشغال شدە و مستعمرە ندیدەاند و همیشە از کشورهای استعمارگر کوردستان پشتیبانی کردەاند. فتح از احزاب نزیک و از همپیمانان رژیم اشغالگر صدام حسین بود، از طرف دیگر حماس هم از وابستگان دولتهای استعمارگر ترکیە و جمهوری اسلامی ایران بشمار می آید. فلسطینیها، اشغال شدن کوردستان از طرف استعمارگران کوردستان را قانونی و شرعی میدانند.

فلسطینیها همیشە از کشورهای استعمارگر کوردستان پشتیبانی کردەاند

این دیدگاە فلسطینیان و اصلیترین احزابشان در مسألە رفراندم کوردستان برای استقلال و اشغال مناطقی از غرب کوردستان توسط دولت راسیستی ترکیە بە شکلی آشکارا نمود پیدا کرد. در زمان همەپرسی و رفراندم جنوب کوردستان دربارەی استقلال، سیاستمداران، روشنفکران و نویسندگان فلسطینی در سخنرانی ئو مقالات خود بە شکلی عجیب مخالفت خود را با این حق ملت کورد ابلاغ داشتند. در مسألە اشغال غرب کوردستان از طرف حکومت استعمارگر ترکیە و لشگرکشیهای این رژیم فاشیستی بە خاک کوردستان و وعشیگریهایش با کوردهای این بخش از کوردستان ـ کە هنوز هم ادامە دارد ـ فلسطینیها در مواضع خود جانبت دولت آنکارا را گرفتە و از پشتیبانی کردن از کوردها خودداری کردندن.

با شرایط فعلی فلسطین و احزاب اصلی آن و همچنین با درنظر گرفتن روابط منطقەایی و بین المللی فلسطینیان بە این نتیجە خواهیم رسید کە اگر فلسطین بە استقلال برسد در واقع کشوری واپسگرا، بە کشورهای جهان اضافە خواهد شد علاوە بر آن بە صف کشورهای پشتیبان استعمارگر کوردستان خواهد پیوست.

جایگاە فعلی “HDP” بعنوان یک حزب سیاسی، مدیون کوردهای شمال کوردستان است، پس چرا حقوقی کە برای فلسطینیها قائل است را برای کوردها درخواست نمیکند؟

پشتیبانی حزب دمکراتیک خلقها از فلسطینیان دلایل متعددی دارد کە نشان دادن چراغ سبز بە حزب حاکم ترکیە و استعمارگران دیگر کوردستان میتواند یکی از مهمترین دلیل آن باشد. جایگاە فعلی “HDP” بعنوان یک حزب سیاسی در ترکیە و حضور این حزب در پارلمان آن کشور مدیون کوردهای شمال کوردستان است، حزب دمکراتیک خلقها با رأی کوردهای شمال کوردستان بە چنین جایگاهی دست یافتە است سؤال اینجاست کە چرا “HDP”حقوقی کە برای فلسطینیها قائل است برای کوردها درخواست نخواهد کرد؟

در بخش بعدی این مقالە بیشتر بە این موضوع خواهیم پرداخت.

ادامە دارد…