ترکیه 500 خودرو نظامی به ادلب اعزام کرد

ترکیه 500 خودرو نظامی به ادلب اعزام کرد

سازمان ملل: حدود 600 هزار نفر از ادلب سوریه به طرف مرز ترکیه فرار کردند

ترکیه با اعزام 500 خودروی نظامی تهدید کرده است به  هرگونه حملات علیه پایگاه‌های نظامی این کشور پاسخ محکمی خواهد داد. ترکیه طبق توافقنامه آتش بس ادلب با روسیه 12 پایگاه نظارتی در ادلب سوریه تاسیس کرده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است روز یکشنبه 9/2/2020 گزارش داد تنها در ظرف 24 ساعت 430 خودروی نظامی ترکیه از مرزهای این کشور با سوریه گذشتند و به مناطقی که طبق توافق با روسیه پایگاه‌های نظامی ترکیه تاسیس شده بود حرکت کردند.

وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که در صورت حمله احتمالی به پایگاه‌های نظارتی، ارتش این کشور در چارچوب دفاع مشروع وارد عمل خواهد شد. در این بیانیه آمده است پایگاه‌های نظارتی ترکیه در ادلب به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند و با سلاح‌های جنگی، ابزار و تجهیزات لازم آماده هستند تا در صورت لزوم از خود دفاع کنند.

خبرگزاری آناتولی از اعزام 500 خودرو نظامی از جمله خودروهای زرهی به ادلب خبر داده است.

این خبرگزاری همچین گزارش داده است که حملات نیروهای رژیم بشار اسد و گروه‌های مورد حمایت ایران با ایجاد رعب و وحشت در مناطقی که میلیون‌ها غیرنظامی در آنها زندگی می‌کنند، باعث فرار صدها هزار ساکنان ادلب شده‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه همچنین گزارش داده است که نیروهای دولتی سوریه اگر 30 کیلومتر دیگر پیشروی کنند اتوبان پنج را به طور کامل در حلب تحت کنترل خود خواهند گرفت. نیروهای بشار اسد نیمی از استان ادلب را هم تصرف کرده‌اند.

بە گزارش خبرگزاری آلمان شورشیان سوری اکنون در ادلب در موقعیت دفاعی قرار گرفته‌اند. نیروهای دولتی سوریه در پیشروی به ادلب، شهر استراتژیک سراقب را از شورشیان پس گرفته‌اند. این پیشروی با پشتیبانی هوایی روسیه انجام گرفته است. ادلب با سه میلیون جمعیت، آخرین سنگر شورشیان سوری است. تلویزیون دولتی سوریه از خیابان‌های ویران و تخلیه شده سراقب گزارش داده است. شهر سراقب که در 15 کیلومتری ادلب قرار دارد به لحاظ استرتژیک اهمیت دارد. این شهر در تقاطع اتوبان ام پنج سوریه قرار دارد. این اتوبان دمشق پایتخت را با دومین شهر بزرگ سوریه حلب متصل می‌کند.

بشار اسد عزم کرده است به هر قیمتی که شده منطقه ادلب را تصرف کند. اما در این منطقه ترکیه 12 پایگاه نظارتی تاسیس کرده است. ترکیه و روسیه توافق کردند که آتش‌بس بین شورشیان و نیروهای بشار اسد را نطارت کنند.

رجب طیب اردوغان  اکنون روسیه را متهم به نقض توافق‌نامه‌آتش بس ادلب کرده است. او گفت آنکارا دیگر سکوت نخواهد کرد و  ارتش این کشور پاسخ دندان‌شکنی به حملات نیروهای دولت سوریه علیه پایگاه‌های این کشور در ادلب خواهد داد.

اردوغان هشدار داده است که اگر نیروهای رژیم اسد در ماه فوریه از ایستگاه‌های دیده‌بانی ترکیه در این منطقه عقب‌نشینی نکنند، نیروهای نظامی ترکیه وارد عمل خواهند شد.

ترکیه حدود 9 سال است که از شورشیان سوری که علیه بشار اسد می‌جنگند پشتیبانی می‌کند. روسیه و ایران ولی از رژیم بشار اسد حمایت می‌کنند.

حملات کنونی نیروهای اسد به ادلب تنش بین روسیه و ترکیه را نیز افزایش داده است. جنگنده‌های روسی به گفته شورشیان سوری حملات مرگبار خود را از سر گرفتند. در تازه‌ترین گزارش‌ها از حملات جت‌های روسی به غرب حلب گزارش شده است.

پس از حملات گسترده هوایی علیه شهر ادلب گفته می‌شود که این شهر خالی از سکنه شده است. سازمان ملل اعلام کرده است که بیش از 600 هزار نفر از اوایل دسامبر تابحال این شهر را ترک کرده‌اند و به طرف مرزهای ترکیه فرار کردند.