روابط پ ک ک با ایران، گذشتە، حال و آیندە ـ بخش نهم

روابط پ ک ک با ایران، گذشتە، حال و آیندە ـ بخش 31

سالهای 2000، روابط ایران و حزب کارگران کوردستان بدون عبداللە اجلان

بعد از دستگیری عبداللە اجلان در 15 فوریە سال 1999 و بازگشتش بە ترکیە، حزب کارگران کوردستان مرحلەی جدیدی از تاریخ خود را آغاز کرد. ملت کورد انتظار مقاومت انقلابی از اجلان داشتند و منتظر بودند کە رهبر آپو با دفاعیە خود از طرفی خاطرات دفاعیەی تاریخی پیشوا قاضی محمد رئیس جمهور کوردستان را بار دیگر در خاطرەها زندە کند و از طرف دیگر حکومت ترکیە را در مورد مسألە حقوق ملی کوردها، با مشکلی جدی روبرو سازد.

اما متأسفانە چنین نشد، اجلان در بدو ورود بە ترکیە، در حالی کە هنوز از هواپیما پیادە نشدە بود گفت من آمدەام تا بە ترکیە خدمت کنم. او همچنین گفت در حزب کارگران کوردستان چنان تغییراتی ایجاد خواهم کرد کە این حزب از این بە بعد در خدمت جمهوری دمکراتیک ترکیە باشد.

این موضع اجلان و خدمت کردن بە ترکیە و جمهوری دمکراتیکش، بر باد دادن همەی آرزوهایی بود کە مردم کوردستان و دوستداران آزادی در رابطە با اجلان ر ذهن خود ترسیم کردە بودند. این شرایط برای ایران هم خوشایند نبود، زیرا سران جمهوری اسلامی برنامەهای خود را بر اساس مقاومت اجلان بنا نهادە بودند و انتظار داشتند همپیمان استراتژیکشان در زندان مقاومت بزرگی دربرابر ترکیە انجام دهد.

رؤیاهایی کە بعد از 15 فوریە بر باد رفتند

بعد از اینکە اجلان بە این نتیجە رسید کە ناگزیر باید از سوریە خارج شود، یکی از گزینەها رفتن بە ایران بود. گرچە جمهوری اسلامی ظاهرا با درخواست رهبر پ ک ک مخالف نبود اما با شرایط ماندنش در ایران هم موافقت نکرد. ایران بر سر دو راهی قرار گرفتە بود از طرفی نمیخواست با اجازەی اقامت بە اجلان، علنا با ترکیە بە مشکل بخورد و از طرف دیگر هم از آن بیم داشت کە اجلان با رفتنش بە کشوری دیگر، کمتر تحت تأثیر و گوش بە فرمان تهران باشد.

بعد از دستگیری اجلان و بازگشتش بە ترکیە، کوردها در نقاط مختلف جهان دست بە برپایی گردهمایی زدە و نفرت و انزجار خود را از دستگیری اجلان ابراز داشتند. کمتر کسی انتظار داشت چنین گردهمایهایی در ایران هم برگزار شود. اما ابتدا در تهران و بعد از آن در شهرهای دیگر ایران، دانشجویان از رفتن بە کلاسهای درس خودداری کردە و بعدا با همراهی قشرهای دیگر جامعە گردهمایی اعتراضی بر پا کردند.

حتی خود سران پ ک ک هم انتظار نداشتند در ایران برای پشتیبانی از عبداللە اجلان گردهمایی و اجتماعات اعتراضی شکل بگیرد. زیرا حزب کارگران کوردستان تشکیلات و نفوذ خود در ایران را در حدی نمیدید کە بتواند چنین اعتراضاتی را سازماندهی کند. همچنین در آنزمان رسانەهای جمعی نیز در شرایطی نبود کە بتوان با استفادە از آن زمینە فعالیتهای اعتراضی در چنین سطحی را فراهم کرد. اما واقعا این گردهمائیها چگونە شکل گرفتند و سازماندهی شدند؟

پیغام پشتیبانی جمهوری اسلامی بە پ ک ک

خیلی از متفکرین آگاە بە مسائل ایران و کوردستان بر این باورند کە این اعتراضات را خود جمهوری اسلامی سازماندهی کردە و برای این کار هم بدنبال منافع خود بودە کە میتوان بە چند مورد از این منافع اشارە داشت. اول اینکە جمهوری اسلامی میخواست با انجام گرهمایهایی در رابطە با دستگیری اجلان فرار بە جلو انجام دادە و چنان بنماید کە کوردهای شرق کوردستان هیچ مشکلی در ایران ندارند وقلبا از همزیستی با فارسها و تحت سلطەی جمهوری اسلامی بودن، احساس رضایت میکنند. در ثانی جمهوری اسلامی همیشە خواستە افکار عمومی را برای مسائلی حاشیەای از مسائل اساسی خود بە حرکت درآورد و بە شیوەایی جامعە را تخلیە کند. هدف دیگر جمهوری اسلامی خود پ ک ک بود، ایران میخواست از طریق این اعتراضات بە رهبران حزب کارگران کوردستان بگوید کە همچنان از پشتیبانی حکومت تهران برخوردار هستند و نباید ناامید باشند.

همچنین جمهوری اسلامی میخواست از شهرت اجلان نهایت استفادەی سیاسی خود را ببرد، برای تحقق این اهداف موزیانەی خود حتی کتابهایی را نوشت و بە اسم اجلان چاپ کرد و در میان کوردها انتشار داد. حکومت تهران درصدد این بود و هست کە خواستها و فحالیتهای ملی گرایانەی کوردهای شرق کوردستان را متوجە حکومتهای استعمارگر بخشهای دیگر کوردستان کردە و خود با کمترین هزینە ممکن بە استثمار کردن کوردها ادامە دهد.

رهبری پ ک ک از سوریە بە مناطق مرزی ایران انتقال یافت

حکومت ایران بعد از دستگیری اجلان جلسەایی با سران حزب کارگران کوردستان تشکیل داد و در این جلسە در مورد پشتیبانی جمهوری اسلامی از پ ک ک بە آنها اطمینان داد. در این جلسە همچنان بە سران حزب کارگران کوردستان ابلاغ داشت کە ایران آمادە است همسان سوریە اجازە اقامت بە رهبران این حزب در تهران و نقاط دیگر ایران بدهد و همچنان مراکزی برای فعالیتهای آموزشی نیروهای پ ک ک و تداوی زخمیها را در اختیار این حزب قرار دهد.

بعد از این جلسە، کل رهبری پ ک ک از سوریە بە مناطق مرزی ایران انتقال یافت و دفاتر رهبری این حزب در مجاورت پایگاههای نظامی ایران مستقر شدند.

ادامە دارد …