سایه سنگین ایران بر سوریه و ادامه حملات اسرائیل به شبه‌نظامیان وابسته به تهران

سایه سنگین ایران بر سوریه و ادامه حملات اسرائیل به شبه‌نظامیان وابسته به تهران

“تعداد مراکز و مواضع حزب الله لبنان در جنوب سوریه بسیار بیشتر از آن است که قبلا فاش شده بود”.

طی روزهای گذشته، ارتش اسرائیل حملات خود بر شبه نظامیان فرقه‌گرای وابسته به ایران را شدت بخشید و چندین مرکز تسلیحاتی این شبه نظامیان از جمله حزب الله لبنان را به شدت بمباران کرد. این ضربات سنگین و پی در پی آنچنان گسترده و سنگین بوده که رسانه‌های رژیم سوریه از وقوع آنها پرده برداشت و در بیانیه‌ای از تلفات وارد بر آنها سخن گفت. حملات اسرائیل با هدف کوتاه کردن دست ایران در سوریه انجام می‌گیرد. اسرائیل بارها تاکید کرده به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد که ایران جای پایی نظامی در سوریه داشته باشد.همچنین تل‌آویو بارها تاکید کرده که همه شبه نظامیان فرقه‌گرای وابسته به ایران در سوریه را هدف قرار خواهد داد.

جنگنده‌های اسرائیل روز شامگاه سه شنبه و چهارشنبه مراکز تجمعات، پایگاهها و زاغه‌های تسلیحات حزب الله و سپاه پاسداران را به اضافه محموله‌ای از اموال که از ایران به سوریه و از طریق مرزها برای حزب الله لبنان ارسال شده بود را هدف قرار داد. به گفته منابع اسرائیلی این محموله اموال که به وسیله یک کامیون از ایران برای حزب الله لبنان ارسال شده بود، هدف قرار گرفت و کامیون و آنچه در آن بود نابود شد.

حزب‌الله لبنان که از اوایل سال 2013 برای حمایت از رژیم اسد وارد سوریه شد و در قتل عام نزدیک به نیم میلیون سوری شرکت فعالانه‌ای با حمایت سپاه پاسداران ایران داشت، همیشه حجم تلفات و ضرباتی سنگینی که در این جنگ متحمل شده را فاش نکرده است. و این حزب که بازوی رژیم ایران در سوریه و لبنان است تاکنون تلاش کرده تا تلفات سنگین خود را فاش نکند.

شبه نظامیان حزب الله لبنان اکنون در مناطق جنوبی سوریه بیشترین حضور را دارد. علت حضور حزب الله لبنان در این مناطق حساسیت و اهمیت ژئوپلیتیکی شدید این مناطق که در نزدیکی مرز اسرائیل در غرب سوریه واقع شده است.

حزب الله لبنان از اوایل سال 2014 در تعدادی از پادگان‌های رژیم اسد که در برخی از روستاها و شهرها که اقلیت شیعه در آن زندگی می‌کنند، مستقر شد و به طور علنی فعالیت نظامی خود را در سوریه گسترش داد.

پس از اینکه ارتش اسد اهالی مناطق جنوب را با بمبهای آتش‌زا و قتل عام وحشیانه از مناطق خود آواره کرد حزب الله لبنان با شبه نظامیان فرقه گرای وابسته به تهران حدود 1500 نیروی شبه نظامی را در این مناطق جنوبی سوریه مستقر کردند.

این نیروها در واحدهای موسوم به «فرماندهی جنوب» و «پرونده جولان» تقسیم شده است. هر دوی این واحدها تحت نظارت نیروی قدس سپاه پاسداران ایران قرار دارند و هدف اصلی از حضور آنها در مرزهای سوریه با اسرائیل، باز کردن جبهه دیگری در مرز اسرائیل شبیه جبهه جنوب لبنان که حزب الله قبل از سال 2006 با اسرائیل باز كرده بود.

مراكز حزب الله لبنان در سوریه

مرکز تحقیقاتی و آموزشی اسرائیل «آلما» در گزارشی گفته است که تعداد مراکز و مواضع حزب الله لبنان در جنوب سوریه بسیار بیشتر از آن است که قبلا فاش شده بود.

به گفته این مرکز حزب الله تاکنون 58 مرکز نظامی از جمله 28 مقر فرماندهی در جنوب و 30 مرکز نظامی مربوط به «پرونده جولان» ایجاد کرده است.

این مرکز تحقیقاتی اسرائیل خاطرنشان کرد: «این مراکز نظامی اغلب در استان‌های قنیطره و درعا هستند. این دو استان برای جمع آوری اطلاعات و برنامه‌ریزی عملیاتی، مبنای کیفی فعالیت‌های برای اسرائیل یک منطقه چالشی محسوب می‌شود».

مقاومت سوریه برای آزادسازی جولان

رامی عبدالرحمن رئیس دیدبان حقوق بشر سوریه، در تماس با العربیه گفت: «گروه موسوم به «مقاومت سوریه برای آزادی جولان» از چند تشکل شبه نظامی سوری تشکیل شده است، این گروههای فقه‌ای سالها پیش توسط حزب الله لبنان تأسیس شد و سمیر قنطار که بعدها توسط جنگنده اسرائیلی کشته شد، این گروهک شبه نظامی را در جنوب سوریه رهبری می‌کرد».

سمیر قنطار یکی از برجسته ترین فرماندهان حزب الله لبنان بود که مدتی به عنوان یکی از اسرای لبنانی در زندان‌های اسرائیل بود او پس از آزادی از اسرائیل بار دیگر برای فرماندهی جنگ‌ فرقه‌ای در سوریه مامور شد و در دسامبر سال 2015 با حمله موشکی اسرائیل به ساختمان که محل تجمع نیروهای قدس در شهر جرمانا در حومه دمشق بود، کشته شد.

فرماندهان حزب الله در سوریه

به گفته رامی عبدالرحمن رئیس دیدبان حقوق بشر سوریه، از زمان توافق روسیه – آمریكا و اسرائیل در سال 2018 كه طبق آن توافق به ارتش اسد اجازه داده شد تا مناطق جنوب سوریه را تا مرزهای اسرائیل بدون حضور شبه نظامیان ایران یا حزب الله سوریه کنترل کند، گروه اصطلاح «مقاومت سوریه برای آزادی جولان» که توسط حزب الله آموزش داده شدند، این مناطق را در کنترل دارند.

رامی عبدالرحمن می‌گوید حز بالله لبنان در مناطق دروزی‌ها در السویدا و درعا نیز حضور دارد اما سنگین ترین حضور حزب الله در مناطق قلمون غربی، غرب حمص، زبدانی، مضایا، وادی بردی و جنوب دمشق است. به گفته این مرکز فرماندهان حزب الله لبنان بیشتر در این مناطق هستند.

در همین حال، خلیل الحلو سرتیپ بازنشسته و تحلیلگر نظامی به العربیه گفته است ایران با حزب الله لبنان تلاش می‌کنند که حضور خود را در منطقه جنوب سوریه به ویژه در ارتفاعات جولان تقویت کنند.

جولان سوریه صحنه عملیات نظامی اسرائیل علیه حزب الله و شبه نظامیان ایرانی بویژه سپاه قدس بود که طی دو سه سال گذشته به صورت مرتب هدف حملات موشکی و بمباران هوایی قرار گرفته بود.