بایدن: به ایران اجازه دسترسی به بمب اتمی را نخواهیم داد

بایدن: به ایران اجازه دسترسی به بمب اتمی را نخواهیم داد

جو بایدن ضمن تأکید بر اصلاح توافق هسته‌ای، گفت: او از رفع تحریم‌ها علیه ایران حمایت نمی‌کند.

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا روز چهارشنبه 2 دسامبر 2020 گفت، ما از توافق‌نامه‌‌ای حمایت می‌کنیم که ىر آن محدودیت‌هایى برای برنامه هسته‌ای و موشکی تهران وضع شود.

جو بایدن در سخنانی تاکید كرد، دولتش اجازه دسترسى به بمب هسته‌اى به ایران را نخواهد داد.

او همچنین گفت، ایالات متحده آمریکا اجازه نخواهد داد که منطقه خاورمیانه غرق سلاح‌های هسته‌ای شود.

رئیس جمهوری منتخب آمریکا افزود: «سیاست دولت او از تغییر توافق هسته‌اى به نحوی كه برنامه هسته‌ای و موشکی تهران را محدود کند، حمایت می‌کند».

او در مصاحبه خود با روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» همچنین گفت، که بازگشت به برنامه هسته‌ای با ایران آسان نخواهد بود.

بایدن با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای باید اصلاح شود، گفت، او از رفع تحریم‌ها علیه ایران حمایت نمی‌کند.

گفتنی است که جو بایدن در اولین مصاحبه خود بعد از اعلام پیروزی‌اش در انتخابات سوم نوامبر اعلام کرد که به رغم حضور چهره‌های آشنا، دولت آینده او به مثابه ادامه دولت باراک اوباما نخواهد بود، چرا که آمریکا اکنون با جهان کاملاً جدیدی مواجه است.

بایدن در مصاحبه با «ام اس ان بی سی» در پاسخ به پرسشی در خصوص پیام معرفی اعضای دولت خود گفت: «پیام این است؛ بازگشت آمریکا به جای حقیقی است».

بایدن در ادامه افزود: «ما خوشحالیم که آمریکا نقش جهانی خود را احیا می‌کند و بار دیگر کشوری خواهد بود که بر صدر میز و ائتلاف و اتحاد، بنیان خواهد کرد».

وی که به اتفاق «کامالا هریس» معاون اول خود و افرادی همچون «تونی بلینکن» و «جان کری» در این مصاحبه حاضر شده بود درباره ویژگی تیم سیاست خارجی خود گفت: «این تیم، کشور ما را ایمن و امن نگه خواهد داشت».

وی با بیان اینکه این تیم بازتابی از بازگشت آمریکا است، ادامه داد: آماده به دست گرفتن رهبری آمریکا، مقابله با دشمنان و رد نکردن دوستان و آماده ایستادگی برای ارزش‌هایمان هستیم.

بایدن در آن مصاحبه با تاکید بر رهبری جهانی آمریکا، تماس بیش از 18 تا 20 نفر از سران کشورها پس از انتخابات را نشانه اشتیاق آنها برای بازگشت رهبری آمریکا دانست و از ایمن کردن آمریکا بدون درگیری‌های نظامی غیر ضروری، مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی و همچنین کنترل همه‌گیری کرونا سخن گفته بود.