بازداشت گسترده شهروندان بلوچستان، محاصره زاهدان با نیروهای نظامی و امنیتی

بازداشت گسترده شهروندان بلوچستان، محاصره زاهدان با نیروهای نظامی و امنیتی

در پی قطع کردن اینترنت به منظور جلوگیری از انتشار اخبار اعتراضات مردم این استان، شهروندان توسط نیروهای امنیتی به طور گسترده بازداشت شدند.

کشتار سوخت‌بران بلوچ که منجر به گسترش اعتراضات در استان سیستان و بلوچستان شد، باعث شد جو این استان امنیتی شود و شهرستان زاهدان مرکز این استان با نیروهای نظامی و امنیتی محاصره شده و شهروندان به طور گسترده بازداشت شوند.

چهارمین روز اعتراضات در استان سیستان و بلوچستان در پی کشتار سوخت‌بران توسط نیروهای سپاه پاسداران با جو امنیتی شدید همراه شده است.

ویدیوهایی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد حکومت ایران به منظور کنترل اعتراضات مردم استان سیستان و بلوچستان، نیروهای نظامی و امنیتی سایر شهرها را به سمت این استان گسیل کرده و جو شهرستان زاهدان مرکز استان را به شدت امنیتی کرده است.

بر اساس برخی گزارش‌های منتشر شده توسط کمپین فعالان بلوچ، یگان‌های ضدشورش نیروی انتظامی، موتورهای نظامی، نیروهای سپاه پاسداران و خودروهای وابسته به ارگان‌های امنیتی در سرتاسر شهر، تقاطع‌ها و اماکن مرکزی و حاشیه شهر را تسخیر کرده‌اند.

همچنین در پی قطع کردن اینترنت به منظور جلوگیری از انتشار اخبار اعتراضات مردم این استان، شهروندان توسط نیروهای امنیتی به طور گسترده بازداشت شدند.

گفتنی است، طی روزهای اخیر ویدیوها و گزارش‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد نیروهای سپاه پاسداران به سمت سوخت‌بران بلوچ تیراندازی می‌کنند که در آن دست‌کم 15 نفر کشته و تعداد بسیاری نیز زخمی شدند. این درگیری در نقطه صفر مرزی «آسکان» در سراوان روی داد.

کشتار خونین سوخت‌بران معترض، خشم شهروندان سایر شهرهای این استان را نیز برانگیخت و اعتصاب مغازه‌داران این شهر را نیز در پی داشت.

در ویدیوهای منتشر شده از شهر پهره (ایرانشهر) مردم معترض شبانه در خیابان‌ها حضور پیدا کرده‌اند و با به آتش کشیدن لاستیک‌ ماشین، محور زاهدان (دزاپ) به ایرانشهر (پهره) نرسیده به پلیس راه را بستند. همچنین در این شهر بازارهای اصلی تعطیل شدند و مغازه‌داران به منظور همراهی با سوخت‌بران، دست به اعتصاب زدند. بازار سراوان نیز پس از اعتصاب مغازه‌داران این شهرستان، تعطیل شد.

اعتراضات در بلوچستان در حالی پیگیری میشود کە رژیم اسلامی ایران نە اینکە بە این خواستها توجەای داشتە  و این خیزش مردمی را “تعرض مسلحانەی اشرار” میخواند.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز جمعه، هشت اسفندماه، اعلام کرد که پرونده حوادث سراوان در دادسرای نظامی استان سیستان و بلوچستان تشکیل شده است.

علیرضا موسایی، دادستان نظامی سیستان و بلوچستان بدون اشاره به روند رسیدگی به پرونده سوخت‌برانی که کشته شدند، تجمع و ورود برخی از معترضان مقابل فرمانداری سراوان را «تعرض مسلحانه» خواند و گفت این کار توسط «اشرار مسلح و معاندان» انجام شده است.

استان سیستان و بلوچستان به اعتراف مقامات این کشور از محرومیت شدید رنج می‌برد ملک فاضلی نماینده مجلس ایران پیش از این، با بیان اینکه بسیاری از اتفاق‌های ناگوار ناشی از معیشت ضعیف مردم است، گفت: این استان سرشار از نیروهای متعهد و توانمند است که باید از ظرفیت آنها استفاده کرد، وسعت سیستان و بلوچستان به اندازه چند استان است اما بودجه آن کمتر از یک استان است».