روزنامه مورنینگ استار انگلیس: خطر تکرار سناریوی عفرین در جنوب کوردستان

روزنامه مورنینگ استار انگلیس: خطر تکرار سناریوی عفرین در جنوب کوردستان

بخشی از روشنفکران کورد از پروژەی مشترک PKK و ترکیە برای توسعەی اشغالگریهای دولت ترک در کوردستان سخن می گویند.

روزنامه مورنینگ استار انگلیس به نقل از منابع خود ادعا کرد ترکیه بە بهانەی مقابله با  PKK، شبەنظامیان سوریەای وابستە بە خود را بە جنوب کوردستان اعزام کردە و از طریق استقرار آنها در مناطق مرزی به دنبال تکرار سناریوی عفرین و تغییر بافت جمعیتی در جنوب کوردستان است.

ترکیه از سال 2018 و همزمان با عملیات نظامی خود علیه غرب کوردستان، حملات خود در عمق خاک جنوب کوردستان را نیز به بهانه مقابله با PKK تشدید کرده است. بر اساس گزارش رسانه های جنوب کوردستان، ارتش ترکیه با پیشروی در عمق خاک این بخش از کوردستان، پایگاههای جدید نظامی در این مناطق ایجاد کرده است.

روزنامه مورنینگ استار انگلیس در گزارشی به بررسی اهداف و پیامدهای عملیات نظامی ترکیه جوب کوردستان پرداخته است. این نشریه به نقل از منابع خود ادعا کرده است ترکیه در این نبرد هم مانند عملیات شاخه زیتون در عفرین غرب کوردستان، به دنبال فراری دادن روستائیان کورد از مناطق مرزی جنوب کوردستان و اسکان نیروهای وابسته به خود از جمله شبەنظامیان افراطی سوریه در آن است.

روستائیان مناطق مرزی جنوب کوردستان به این روزنامه چاپ انگلیس گفته اند بر اساس شدت بمباران های ترکیه مجبور شده اند خانه های خود را ترک کنند و چندین روستا به دلیل تشدید حملات ترکیه و نزدیک شدن نیروهای این کشور به حوالی این روستاها به طور کامل تخلیه شده اند.

مورنینگ استار همزمان شدن آغاز عملیات موسوم به «پنجه-رعد و پنجه-صاعقه» با آغاز نسل کشی ارامنه توسط امپراتوری عثمانی در سال 1915 را تصادفی ندانسته و هدف از آن را فراری دادن کوردهای جنوب کوردستان عنوان کرده است.

این روزنامه ادعا کرده است که ارتش ترکیه از شبەنظامیان سوریەای وابسته به خود، در حملات نظامی بە جنوب کوردستان استفاده کرده است.

روزنامه وابسته به حزب کارگر انگلیس، هشدار داده است ترکیه قصد دارد به بهانه مقابله با PKK، نیروهای وابسته به خود را در جنوب کوردستان مستقر کند و سناریوی عفرین غرب کوردستان را در جنوب کوردستان تکرار کند.

لازم بە ذکر است کە حضور و فعالیتهای مرموز PKK در غرب و جنوب کوردستان زمینەی مساعدی برای اشغالگریهای ترکیە در این دو بخش کوردستان فراهم ساختە و بخشی از روشنفکران کورد از پروژەی مشترک PKK و ترکیە برای توسعەی اشغالگریهای دولت ترک در کوردستان سخن می گویند.