“سهامداران بورس ایران در سال گذشته بیش از 77 درصد ضرر کردند”

"سهامداران بورس ایران در سال گذشته بیش از 77 درصد ضرر کردند"

سال گذشته، بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد در بازار بورس سرمایه‌گذاری کردند، اما نوسان شدید بازار بورس باعث ضرر و زیان آنها شد

تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی ایران (ایسپا) نشان می‌دهد 20.9 درصد مردم در دو سال گذشته در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند که از بین‌ آن‌ها 77.1 درصدشان ضرر کرده‌اند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری «ایسکانیوز»، ایسپا نظرسنجی‌ای در روزهای 16 تا 20 تیر سال جاری در مقیاس ملی و با شیوه گردآوری تلفنی اطلاعات انجام داده که جامعه آماری این نظرسنجی شهروندان 18 سال به بالای ساکن در مناطق شهری و روستایی کل کشور بودند.

بر اساس این نظرسنجی 20.9 درصد از مردم در دو سال گذشته در بورس سرمایه‌گذاری کردند و از این گروه 77.1 درصد ضرر و تنها 8.1 درصد از سرمایه‌گذاری خود سود دریافت کرده‌اند.

نماینده تبریز در مجلس ایران اردیبهشت سال جاری وزیر اقتصاد و امور دارایی این کشور را مقصر سقوط بورس عنوان کرد و با تاکید بر بی‌اعتمادی ملت به دولت، از «مال‌باختگی 50 میلیون ایرانی» خبر داد.

در ابتدای سال 1400 سهامداران در تهران، با تجمعات خیابانی مقابل مجلس ایران و نقاط مختلف پایتخت این کشور از جمله پاساژ «علاالدین» اعتراض خود را نسبت به از بین رفته سرمایه خود در بورس عنوان کردند. معترضان با سر دادن شعارهایی چون «روحانی اعدام باید گردد» و «مرگ بر مجلس انقلابی» دولت و مجلس را در به وجود آمدن این بحران همه‌گیر مقصر دانستند.

همچنین مردم در شهرهای مختلف ایران از جمله اصفهان، تبریز، شیراز و چندین شهر دیگر ابتدای سال جاری به روند نزولی بورس اعتراض کردند.

مجتبی یوسفی، نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس ایران در زمستان سال 1399 با اشاره به اعتراف محمود واعظی رئیس دفتر حسن روحانی در بالا بردن قیمت ارز، گفت: «دولت باید به دخالت در بورس و جمع آوری سرمایه مردم و سپس کاهش یک سومی آن هم اعتراف کند.»

وبگاه «بهار نیوز» فرودین 1400 به نقل از محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: «حدود 200 نفر 70 هزار میلیارد تومان سهام خود را از بورس خارج کردند.»

سال گذشته، بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد در بازار بورس سرمایه‌گذاری کردند، اما نوسان شدید بازار بورس باعث ضرر و زیان آنها شد.