شورای همکاری خلیج: ایران بە  حمایت از تروریسم پایان دهد

شورای همکاری خلیج: ایران بە  حمایت از تروریسم پایان دهد

شورای همکاری و نماینده ویژه آمریکا در یمن خواهان فشار بر حوثی‌ها برای پایان‌دادن به بحران یمن شدند

نایف الحجرف، دبیر کل شورای همکاری خلیج در دیدار با «پل سلیم»، رئیس «مرکز خاورمیانه» در آمریکا، از ایران خواست که از رفتارهای برهم زننده ثبات در منطقه دست بردارد و در مسائل داخلی کشورها دخالت نکند.

این دیدار شامگاه پنج‌شنبه هفتم مرداد در مقر دائمی شورای همکاری خلیج در ریاض، پایتخت پادشاهی عربی سعودی انجام گرفت.

در جریان این دیدار، الحجرف خواستار توقف حمایت ایران از گروه‌های تروریستی در یمن، سوریه، عراق و لبنان شد.

او همچنین درخواست کرد که پرونده موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران در مذاکرات اتمی وین نیز مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگیرد.

افزایش فشار بر حوثی‌ها

از سویی، شورای همکاری خلیج در بیانیه‌ای اعلام کرد که روابط راهبردی میان این شورا و ایالات متحده تضمینی برای امنیت و ثبات منطقه است.

در بیانیه شورای همکاری خلیج آمده که دبیر کل این شورا به همراه «تیم لیندرکینگ»، فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن خواستار فشار بر حوثی‌ها برای پایان‌دادن به بحران یمن شده‌اند.

هر دو مقام بر اهمیت حمایت و پشتیبانی از حکومت «عبدربه منصور هادی»، رئیس جمهوری قانونی یمن تاکید کرده و خواهان توقف اقدامات مخرب حوثی‌ها در رابطه با افزایش مالیات و قیمت سوخت شدند.

دو طرف همچنین حملات به پادشاهی سعودی با موشک‌های بالستیک و پهپادهای انفجاری توسط گروه شبه‌نظامی حوثی را محکوم‌ کردند.

معین عبدالملک، نخست وزیر قانونی یمن نیز پنج‌شنبه اعلام کرد «ادامه بحران انسانی یمن که توسط حملات تروریستی حوثی‌ها در برابر دیدگان جهانیان صورت می‌گیرد، چالشی بزرگ برای صلح و امنیت جهانی است.»

عبدالملک از سازمان‌های بین‌المللی درخواست کرد به حکومت او در کمک و امدادرسانی به شهروندان «مارب» که دائما توسط موشک‌ها و پهپادهای حوثی مورد حمله قرار می‌گیرند، یاری رسانند.

نخست‌وزیر یمن همچنین قول داد که گروه حوثی به زودی بهای خون‌های ریخته شده بیگناهان یمنی را خواهد پرداخت.

او همچنین در تماس با «سلطان العراده»، استاندار مارب، پیروزی ارتش ملی و نیروهای مقاومت مردمی در مقابل حوثی‌ها که آلت دست سیاست‌های توسعه‌طلبانه ایران در منطقه هستند را تبریک گفت.

عبدالملک از حمایت و پشتیبانی برادارنه ائتلاف عربی به رهبری پادشاهی سعودی نیز تقدیر و تشکر کرد.

استان مارب هم‌اکنون شاهد درگیری‌های گسترده میان ارتش ملی یمن و شبه‌نظامیان حوثی است. بنا به گزارش‌ها، گروه حوثی در این نبردها متحمل خسارت زیادی شده که در واکنش، شهروندان و پناهجویان را مورد حمله قرار داده است.