“آمریکا در پی تحریم پهپادها و موشک‌های نقطه‌زن ایران است”

"آمریکا در پی تحریم پهپادها و موشک‌های نقطه‌زن ایران است"

وال‌استریت ژورنال: دولت بایدن تهدیدهای ناشی از پهپادها و موشک‌های نقطه‌زن ایران را در شرایط کنونی بسیار جدی می‌داند.

بنا به گزارش وال‌استریت ژورنال آمریکا توان و ظرفیت تولید پهپادها و موشک‌های نقطه‌زن ایران را تهدیدی جدی برای مواضع خود و متحدانش می‌داند. دولت بایدن بر آن است تا شرکت‌های صادرکننده این تجهیزات را تحریم کند.

روزنامه وال‌استریت ژورنال با انتشار گزارشی به برنامه دولت بایدن در زمینه تحریم پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده و نقطه‌زن ایران پرداخته است.

در این گزارش آمده است که دولت بایدن تهدیدهای ناشی از پهپادها و موشک‌های نقطه‌زن ایران را در شرایط کنونی بسیار جدی می‌داند.

دولت آمریکا برنامه موشکی ایران را طی سالیان گذشته تحریم کرده بود. این در حالی است که مسئولان آمریکایی بر این باورند که تحریم شرکت‌های عرضه کننده لوازم مورد نیاز ایران برای تولید پهپاد و موشک‌های هدایت‌شونده می‌تواند در مقابله با تولید این جنگ‌افزارها از سوی ایران موثرتر واقع شود.

مسئولان نظامی و دیپلمات‌های ارشد آمریکا افزایش استفاده از پهپادها و همچنین موشک‌های نقطه‌زن توسط نیروهای مورد پشتیبانی جمهوری اسلامی در منطقه را خطری بزرگ برای نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه و همچنین برای متحدان آمریکا می‌دانند.

وال‌استریت ژورنال در ادامه گزارش خود نوشته است که مجید تخت‌روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل حاضر به اعلام موضع پیرامون این موضوع نشده است.

تحریم‌های جدید و مذاکرات وین

در پی ایجاد وقفه در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین، دولت بایدن برای وادار ساختن ایران به پذیرش توافق اقدام به بررسی تشدید تحریم‌ها کرده است.

دولت آمریکا بر آن است تا با تشدید تحریم‌ها مانع از فروش و صدور نفت خام ایران از جمله به کشور چین بشود. موضوع تحریم‌های ناظر بر فعالیت‌های پهپادی و موشکی‌ایران در چنین شرایطی مطرح شده است.

این در حالی است که دیپلمات‌های آمریکا اعلام کرده‌اند که موضوع تحریم‌های مربوط به تولید پهپادها و موشک‌های نقطه‌زن ایران ربطی به مذاکرات وین ندارد.

جمهوری اسلامی ایران پذیرش توافق و همچنین بازگشت به تعهدات برجامی خود را منوط به لغو همه تحریم‌ها و از جمله تحریم‌های مربوط به برنامه موشکی خود کرده است. افزون بر آن جمهوری اسلامی از آمریکا درخواست کرده است تا تحریم‌های مربوط به سپاه پاسداران و همچنین سپاه قدس را لغو کند.

دولت بایدن با چنین درخواست‌هایی مخالفت ورزیده و تاکید کرده است که این تحریم‌ها ربطی به توافق هسته‌ای ندارند. آمریکا خطاب به ایران گفته است که این کشور نمی‌باید تحریم‌هایی که در ارتباط با تولید پهپاد و موشک‌های هدایت‌شونده پیش‌بینی می‌شوند را به عنوان اهرمی برای فشار در رابطه با مذاکرات هسته‌ای وین تلقی کند.

حملات پهپادی و موشکی

خطرات نهفته در توان حملات موشکی و پهپادی ایران خود را به وضوح در جریان حمله سال ۲۰۱۹ به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی نشان داد.

ایالات متحده آمریکا و همچنین عربستان سعودی ایران را مسئول این حملات معرفی کردند. این در حالی است که شورشیان حوثی در یمن که از حمایت و پشتیبانی ایران برخوردار هستند، مسئولیت آن حملات را برعهده گرفته بودند.

چند ماه پس از آن، دولت ترامپ موضوع حمله به کارخانه تولید پهپاد در نزدیکی شهر اصفهان را مورد بررسی قرار داده بود. برنامه‌ای که اجرا نشد.

این در حالی است که حملات موشکی و پهپادی به عربستان سعودی پس از حمله به تاسیسات نفتی آرامکو نیز ادامه یافت. گفته می‌شود که طی ماه‌های گذشته عربستان سعودی بیش از ۱۰۰ بار مورد هدف حملات موشکی و پهپادی واقع شده است.

حملاتی که گفته می‌شود توسط شورشیان حوثی صورت گرفته است. این حملات از جمله توسط موشک‌های بالستیک صورت گرفته‌اند.

حمایت از حماس

روزنامه یاد شده در ادامه نوشته است که ایران فناوری تولید پهپاد را از جمله در اختیار گروه اسلامگرای حماس قرار داده است. حماس از این پهپادها در حملات ماه مه علیه اسرائیل بهره گرفته است.

موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در واشنگتن گفته است که گرچه جمهوری اسلامی به دانش ساخت چنین موشک‌ها و پهپادهایی دست یافته است، اما برای تولید آن‌ها احتیاج به لوازم اولیه و به‌ویژه به موتور دارد.

کارشناسان این اندیشکده گفته‌اند که ایران این ابزارها را از طریق کانال‌های غیرمجاز و پنهانی تامین می‌کند. اکنون گفته می‌شود که شرکت‌ها و کانال‌های تامین کننده این لوازم‌آلات می‌توانند مشمول تحریم‌های آمریکا گردند. بخش اعظم این لوازم از سوی کشورهای چین و روسیه در اختیار ایران قرار می‌گیرد.

دولت بایدن استفاده از ابزارهای مالی برای مانع شدن از تولید چنین جنگ‌افزارهایی از سوی ایران را بر حمله نظامی ترجیح می‌دهد.

مسئولان دولت آمریکا به خبرنگار روزنامه یاد شده گفته‌اند که دولت بایدن در شرایط کنونی از درگیر شدن مستقیم با ایران یا متحدان این کشور در یمن، سوریه و عراق پرهیز می‌کند.

حزب‌الله لبنان

این در حالی است که منتقدان سیاست و رویکرد بایدن در ارتباط با ایران بر این باورند که دولت آمریکا برای مانع شدن از فعالیت‌های آن کشور باید اقدامات بیشتری به عمل آورد.

آن‌ها از جمله می‌گویند که آمریکا می‌تواند اقداماتی در ارتباط با کارخانه‌های تسلیحاتی حزب‌الله لبنان انجام دهد. سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل و همچنین کشورهای غربی گزارش داده‌اند که اعضای حزب‌الله در حال تولید موشک‌های نقطه‌زن و پهپاد هستند.

اسرائیل تولید چنین جنگ‌افزارهایی از سوی حزب‌الله را تهدیدی جدی برای امنیت خود ارزیابی می‌کند. مسئولان آمریکا و اسرائیل گفته‌اند که این دو کشور در حال حاضر اقدام به بررسی راه‌هایی برای نابودی کارخانه‌های تولید چینن جنگ‌افزارهایی در لبنان کرده‌اند. این در حالی است که حزب‌الله لبنان منکر داشتن چنین کارخانه‌هایی است.

موشک‌های نقطه‌زن و پهپادها را می‌توان از نقطه‌ای نسبتا دور پرتاب کرد. جمهوری اسلامی ایران مدعی شده که برد برخی از پهپادهای تولید آن کشور به ۷۰۰۰ کیلومتر می‌رسد. گرچه مسئولان آمریکا و غرب ادعاهای نظامی ایران را اغلب برخاسته از نوعی بزرگ‌نمایی آن کشور در امور نظامی می‌دانند، اما تا کنون دلیلی برای رد این ادعا نیز ارائه نشده است.