جنگ در نزدیکی شهر هرات؛ دفتر سازمان ملل برای دومین بار هدف حمله قرار گرفت

جنگ در نزدیکی شهر هرات؛ دفتر سازمان ملل برای دومین بار هدف حمله قرار گرفت

دفتر نمایندگی سازمان ملل در شهر هرات روز گذشته – جمعه – نیز هدف حمله موشکی قرار گرفته بود.

مقام‌های افغانستان از عقب زدن گروه طالبان از نزدیکی شهر هرات در غرب این کشور خبر داده و گفتند که دفتر سیاسی سازمان ملل متحد (یوناما) در این ولایت بازهم هدف حمله طالبان قرار گرفت. اما طالبان هنوز در این مورد چیزی نگفته اند.

بنا بە گزارش خبرگزاری فرانسە، روز شنبه ۳۱ ژوئیه/٩ مرداد، عبدالصبور قانع، والی هرات گفت طالبان از سمت‌های شرق و غرب برای حمله به مرکز شهر هرات برنامه‌ریزی کرده بودند که توسط نیروهای امنیتی، دفاعی و بسیج مردمی عقب زده شد و به تعداد ۲٠٠ نفر به گروه طالبان تلفات وارد شده است.

قانع اضافه کرد که ولسوالی (شهرستان) گذره و مسیر راه ارتباطی مرکز شهر با فرودگاه هرات و فرماندهی قول اردو(لشکر) ۲٠۷ ظفر از تهدیدهای طالبان تصفیه گردید.

به گفتۀ او هرچند تحرکات طالبان در برخی نقاط  اطراف شهر هرات ادامه دارد، اما نیروهای امنیتی آماده دفاع هستند و طالبان نمی‌توانند وارد این شهر شوند.

والی هرات تاکید کرد: «اطمینان می‌دهم که شهر هرات مصون است و طالبان نمی‌توانند وارد شهر هرات شوند.»

دفتر مطبوعاتی والی هرات نیز با انتشار اعلامیه‌ای نوشت: «در اطراف پل مالان و آغاز عملیات تصفیوی (پاکسازی) مشترک نیروهای امنیتی، دفاعی و مردمی، ساحات زیادی از وجود دشمن پاکسازی شد. این عملیات به دلیل موجودیت طالبان در بین محلات مسکونی، با احتیاط به پیش می‌رود.»

از سوی دیگر، مقام‌های افغان تایید کردند که دگروال (سرهنگ) عبدالحمید خان یکی از فرماندهان ارشد قول اردو (لشکر) ۲٠۷ ظفر روز گذشته – جمعه ۳٠ ژوئیه – در حمله طالبان در هرات کشته شد.

“وزارت دفاع در اعزام نیروهای تازه غفلت کردە است”

محمد اسماعیل‌خان، فرمانده پیشین جهادی که رهبری نیروهای مقاومت مردمی را در جنگ هرات به عهده دارد می‌گوید روز گذشته با رئیس جمهوری محمد اشرف غنی، تلفنی صحبت داشت و او گفت که به وزارت دفاع ملی دستور اعزام نیروی تازه به ولایت هرات را داده است.

اسماعیل تاکید کرد که تا کنون نیروهای تازه نفس به هرات اعزام نشده و «متاسفانه وزارت دفاع غفلت کرده است.» به گفتۀ او در حال حاضر نیروهای امنیتی، دفاعی و نیروهای مقاومت مردمی در کنارهم علیه طالبان جنگ می‌کنند.

از سوی دیگر، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در توییتی مدعی شد که در نتیجه حملات این گروه در مناطق «پٌل پشتون» و «پٌل مالان» شهرهرات، هشت تن از نیروهای اسماعیل‌خان کشته و ۱۲ نفر به اسارت این گروه درآمدند و مقدار جنگ افزار نیز به دست جنگجویان این گروه افتاده است.

دومین حمله به دفتر سازمان ملل متحد در هرات

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان، در توییتی نوشت: دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد (یوناما) در ولسوالی گذره ولایت هرات امروز، شنبه ۳۱ ژوئیه، بازهم هدف حمله طالبان قرار گرفت.

ولسوالی گذره ۱٠ کیلومتر از مرکز شهر هرات فاصله دارد و مرکز این شهر را به میدان هوایی (فرودگاه) هرات وصل می‌کند.

معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان اضافه کرد: «نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در حال مبارزه با تروریستان هستند و حملات آنها را دفع خواهند کرد.»

گروه طالبان هنوز در مورد دومین حمله به دفتر سازمان ملل متحد در هرات چیزی نگفته است.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در شهر هرات روز گذشته – جمعه – نیز هدف حمله موشکی قرار گرفته بود. یوناما گفته در حمله اول یک نگهبان پلیس این نمایندگی کشته و تعداد دیگری زخمی شدند، اما به کارمندان سازمان ملل آسیبی نرسید.