“نباید در مقابل تروریسم ایرانی ساکت ماند”

"نباید در مقابل تروریسم ایرانی ساکت ماند"

اسرائیل گفته است حمله به نفتکش کار ایران است، باید به آن پاسخ سختی داد.

یائیر لاپید، وزیر امور خارجۀ اسرائیل گفته است که پروندۀ حمله به نفتکش اسرائیلی را به سازمان ملل متحد ارجاع خواهد داد. او با متهم کردن ایران، گفته است که نباید در مقابل تروریسم ایرانی ساکت ماند.

دو روز بعد از حمله به نفتکش “ام/تی مرسر استریت” در دریای عمان و کشته شدن دو تن از کارکنان آن، یک منبع اطلاعاتی اسرائیلی به روزنامۀ نیویورک‌تایمز گفت که این حمله، حاکی از آنست که ایران در حال گسترش دادن عملیات نظامی دریایی است. به گفتۀ وی، عملیات ایران، پاسخی به عملیات زمینی اسرائیل علیه متحدان جمهوری اسلامی است.

شب گذشته، یائیر لاپید وزیر خارجۀ اسرائیل، “تروریسم ایرانی” را خطر بزرگی برای جهان دانست و گفت: “ایران فقط مشکل اسرائیل نیست، بلکه با صدور تروریسم، ویرانی و بی‌ثباتی، همه را تهدید می‌کند. ما نباید هیچگاه در مقابل تروریسم ایرانی ساکت بمانیم”.

رسانه‌های متعلق به جمهوری اسلامی، حمله به نفتکش را به  نیروهای “مقاومت” در سوریه نسبت داده‌اند. خبرگزاری فارس از “اتهام‌زنی” علیه ایران سخن گفته، اما این اتهام را رد نکرده است.

هنوز هیچ گروه یا سازمانی مسئولیت حمله را به عهده نگرفته ولی کارشناسان امنیت دریایی، به “جنگ پنهانی ایران و اسرائیل” اشاره کرده‌اند.

یائیر لاپید خبر داده است که طی گفتگو با همتای انگلیسی‌اش، دومینیک راب، از “لزوم پاسخی سخت به حمله‌ای که موجب مرگ یک شهروند بریتانیایی شد”، سخن گفته. یکی دیگر از کشته‌شدگان، تابعیت رومانیایی داشته است.

روز شنبه ۳۱ ژوئیه (دو روز بعد از حمله)، رسانه‌های اسرائیلی نوشتند که نفتکش توسط چند پهپاد ایرانی هدف گرفته شده. این پهپادها در بخش سکونت کارکنان کشتی، واقع در زیر عرشۀ فرماندهی، منفجر شده‌اند. از نظر ارتش آمریکا نیز نخستین مشاهدات به روشنی نشان می‌دهد که حمله توسط پهپاد انجام گرفته، اما تعداد آنها معلوم نیست.

به دنبال این واقعه، بنی‌گانتس وزیر دفاع اسرائیل با آویو کوخاوی رئیس ستاد ارتش دیدار کرد. یکی از مقامات بلندپایۀ این کشور نیز گفته است که “باید در انتظار پاسخ مناسب اسرائیل باشیم”. این مقامات ایران را متهم کرده‌اند که در پی ضربه زدن به اسرائیل، “دو فرد غیرنظامی و غیراسرائیلی را به قتل رسانده است”.

کشتی نفتکش “ام/تی مرسر استریت” به یک شرکت ژاپنی تعلق دارد اما مدیریت آن زیر نظر شرکت “زودیاک” است که متعلق به ایال اُفِر، سرمایه‌دار اسرائیلی است.

اما به دنبال انتشار گزارش‌ها در خصوص حمله به نفتکش مرسر استریت، شبکه تلویزیونی «العالم» وابسته به حکومت ایران نیز گزارش داد که نیروهای «مقاومت» در سوریه مسئول حمله به این نفتکش هستند.

العالم می‌گوید، حمله به این نفتکش در پاسخ به حمله اسرائیل به فرودگاه ضبعه منطقه قصیر سوریه صورت گرفته که در آن دو نفر از «عناصر مقاومت» کشته شده بودند.

این در حالی است که منابع مطلع آمریکایی و اروپایی به رویترز نیز گفته‌اند که مظنون اصلی حمله به این نفتکش، ایران است اما هنوز برای اعلام نظر قطعی در این باره زود است.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا هم به رویترز گفته است که این نفتکش با یک پهپاد مورد حمله قرار گرفته است.

نیویورک تایمز هم به نقل از مقامات اسرائیل گزارش داد حمله به این کشتی باری به‌وسیله «چند پهپاد» از سوی حکومت ایران در سواحل عمان انجام شده است.

ابراز نگرانی آمریکا

ند پرایس٬ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا٬ نیز درباره حمله به نفتکش مرسر استریت ابراز نگرانی کرده است.

ند پرایس در حساب کاربری توییتر خود نوشته است، با خانواده‌هاییکه عزیزانشان را در حمله به کشتی مرسر استریت در شمال دریای عرب از دست داده‌اند، ابراز همدردی می‌کنیم. ما عمیقا از وقوع این حمله نگران هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرده است٬ ما برای کمک‌رسانی و یافتن حقایق در این‌باره به طور اضطراری در حال همکاری با شرکای بین‌المللی خود هستیم.

بیاینه زودیاک

زودیاک در اطلاعیه‌ای گفته است این کشتی تحت مدیریت این شرکت است و با پرچم لیبریا تردد می‌کند اما مالک اصلی آن یک ژاپنی است.

واحد عملیات تجاری نیروی دریایی بریتانیا هم ضمن تایید وقوع این حمله گفت که تحقیقات درباره آن را آغاز کرده است.