مقامات رسمی جنوب کوردستان قتل‌عام اعضای یک خانواده‌ی کورد در ترکیە را محکوم کردند

مقامات رسمی جنوب کوردستان قتل‌عام اعضای یک خانواده‌ی کورد در ترکیە را محکوم کردند

نخست‌وزیر اقلیم جنوب کوردستان: در انتظار مجازات انجام دهندگان این حمله هستیم   

هفت نفر از اعضای یک خانواده‌ی کورد ساکن شهر قونیه در ترکیه قربانی یک حمله مسلحانه شده‌اند، به گفته‌ی فعالان حقوق بشر این حمله «نژادپرستانه» بوده است.

مهاجمان،  روز جمعه ۸ مرداد ۱۴۰۰،  پس از کشتن اعضای این خانواده که در طول ۲۴ سال گذشته در شهر قونیه زندگی می‌کردند، خانه‌ی آنها را نیز آتش زده‌اند.

اعضای این خانواده، پیش‌ازاین موردحمله قرارگرفته بودند و مهاجمان پس از ضرب و شتم شدید به آنها گفته بودند که «اجازه نمی‌دهند کورد اینجا زندگی کنند».

پنج نفر از مهاجمان حمله دفعه قبل به این خانواده، توسط پلیس بازداشت، ولی پس از مدتی آزاد شدند.

۱۰ روز پیش نیز در روستایی در حوالی شهر قونیه، یک کشاورز کرد توسط مهاجمانی که فریاد می‌زدند «ما اینجا کوردها را نمی‌خواهیم» کشته شد، ولی مقام‌های محلی گفتند که علت کشته شدن این کشاورز، درگیری بر سر حق چرای گوسفندان بوده است.

در پی این رویداد، صفین دزه‌ای مسئول دفتر روابط خارجی دولت اقلیم کوردستان، در توییتی، نوشت ” کشتن همه‌ی اعضای یک خانواده‌ی کورد در شهر قونیەی ترکیە را محکوم می‌کنم و آنانی کە این عمل پلید را انجام داده‌اند باید در اسرع وقت محاکمه بشوند. “

نچیروان بارزانی، و مسرور بازانی نخست‌وزیر اقلیم کوردستان  با صدور بیانیه‌های جداگانه، این رویداد را محکوم کرده و خواستار محاکمەی قانونی عاملان آن شدند.

ریاست اقلیم کوردستان در توییتی نوشت: “حمله بە خانواده‌ی کورد ترکیە را محکوم می‌کنیم، با بازماندگان آنان همدرد هستیم و آنانی کە در این جنایت غیرقابل توجیه مسئولیت دارند لازم است محاکمه بشوند. “

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کوردستان نیز در توییتی نوشت: ” از حمله بە یک خانواده‌ی کورد در قونیە بسیار نگران هستم. این آن را عمیقاً به بازماندگان قربانیان تسلیت می‌گویم و پیش‌بینی می‌نمایم کە عاملان این حمله  مجازات خواهند شد”.

بازماندگان مقتولان نیز در تماسی تلفنی از حمایت‌های مقامات دولت اقلیم کوردستان قدرانی کردند.