اتحادیه‌ی اروپا: کارنامه‌ی حقوق بشری ترکیه فاجعه‌بار است

یک پایگاه آمریکا در سوریه هدف حمله پهپادی قرار گرفت یک پایگاه نیروهای آمریکایی در جنوب سوریه هدف حمله پهپادی و موشکی قرار گرفت. این حمله کشته یا زخمی نداشته است. هنوز گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. default پایگاه نیروهای آمریکایی در تنف در جنوب سوریه روز چهارشنبه ۲۰ اکتبر هدف حمله قرار گرفت. یک مقام آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفته است کسی در این حمله کشته یا زخمی نشده است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا نیز گزارش داده که از این پایگاه صدای انفجارهایی شنیده شده است. روشن نیست این حمله از سوی چه گروهی انجام شده است. فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) گفته است که در زمان مناسب به این حمله واکنش نشان خواهد داد. پایگاه تنف در مرز عراق با اردن قرار ئارد. به کانال اینستاگرام دویچه وله فارسی بپیوندید خبرگزاری رسمی سوریه، سانا نیز این حمله را تایید کرده است. به دنبال کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه برون مرزی سپاه پاسداران در سال ۹۸ در فرودگاه بغداد حملات نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت در عراق علیه پایگاه‌های آمریکایی در این کشور افزایش یافته است. پایگاه تنف در سال ۲۰۱۶ و برای مبارزه با داعش ایجاد شد و روی خط استراتژیک بغداد به دمشق قرار دارد. دولت سوریه در گذشته بارها اعلام کرده است که نیازی به این پایگاه ندارد. پایگاه نیروهای آمریکایی در نزدیکی مقر شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق است.

ترکیه دو روز پیش سفرای 10 کشور غربی را بە خاطر مخالفت با زندانی کردن یک فعال مدنی ترک احضار کرده بود.

کمیسیون اتحادیه‌ی اروپا در تازه‌ترین گزارش خود درباره آخرین تحولات ترکیه می‌گوید ترکیه به‌ویژه درزمینه‌ی دمکراسی و استقلال قوه قضاییه دچار عقب‌ماندگی شده است.

به گزارش تارنمای خبری دویچه‌وله، کمیسیون اتحادیه‌ی اروپا در مورد ترکیه از نحوه‌ی رهبری رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور محافظه‌کار این کشور به‌شدت انتقاد کرده است.

بر اساس این ارزیابی که روز سه‌شنبه 19 اکتبر منتشر شد، ترکیه که همچنان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا است درزمینه‌ی حاکمیت قانون، حقوق شهروندی و استقلال قوه‌ی قضائیه به‌شدت عقب‌گرد کرده است.

کمیسیون اتحادیه‌ی اروپا به‌ویژه از این واقعیت انتقاد می‌کند که اختیارات ویژه‌ای که برای مقامات دولتی در جریان کودتای سال 2016 ایجاد شد، هنوز معتبر است و بر دموکراسی و محدودیت حقوق پایه‌ای شهروندان تأثیر شدیدی دارد.

دولت ترکیه دو روز قبل سفیران 10 کشور را به خاطر مخالفت آنان با زندانی کردن یک فعال مدنی ترک بە وزارت خارجه احضار کرده بود.