روسیه در واکنش به اظهارات امیرعبداللهیان: «به زودی» به چه معناست؟

روسیه در واکنش به اظهارات امیرعبداللهیان: «به زودی» به چه معناست؟

این دومین بار است که نماینده روسیه از موضع ایران ابراز نارضایتی می‌کند

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در واکنش به وعده دوباره حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران مبنی بر «به زودی» از سرگرفته شدن مذاکرات احیای «برجام» پرسید که «به زودی» به چه معناست؟

امیرعبداللهیان اخیرا در دیدار با خسرو ناظری، دبیرکل جدید سازمان همکاری اقتصادی «اکو» درباره گفت‌وگوهای اخیر با اتحادیه اروپایی در تهران و ادامه آن در بروکسل، گفته بود: «به زودی مذاکرات هسته‌ای با 1+4 از سر گرفته می‌شود.»

اولیانوف، با طعنه به اظهارات وزیر خارجه ایران در توییتی نوشت: «به زودی. آیا کسی می‌داند این عبارت در عمل به چه معناست؟»

این دومین بار است که نماینده روسیه در هفته‌های اخیر از موضع ایران در مورد تاریخ بازگشت به مذاکرات ابراز نارضایتی می‌کند.

مقامات ایرانی تاکنون بارها گفته‌اند این مذاکرات «به زودی» آغاز خواهد شد، اما تاریخ مشخصی برای آن تعیین نکرده‌اند.

این موضع‌گیری در شرایطی صورت می‌گیرد که تشدید فشارهای اروپایی و آمریکایی بر ایران برای بازگشت هر چه سریعتر به میز مذاکرات احیای برجام افزایش یافته است.

در واکنش به نگرانی‌های روزافزون جامعه جهانی، ایالات متحده و سه قدرت اروپایی، روز جمعه در جریان رایزنی‌هایی در پاریس، بر ضرورت بازگشت سریع ایران به مذاکرات هسته‌ای توافق کردند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، جمعه 22 اکتبر، با اظهار این‌که «دیپلماسی» مؤثرترین راه در خصوص منع دائمی ایران از دستیابی به سلاح اتمی است، عنوان کرد رایزنی‌های اتمی با ایران باید در ادامه دور ششم مذاکرات باشد.

مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی که 6 آوریل گذشته در وین برای احیای توافق هسته‌ای آغاز شده بود پس از انجام شش دور در ژوئن گذشته با پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران بدون احراز نتیجه‌ای ملموس متوقف شد و زمانی هم برای از سرگیری دور هفتم آن تعیین اعلام نشده است.