ترکیە: سوئد قول داده است 73 نفر را به ترکیه تحویل دهد

ترکیە: سوئد قول داده است 73 نفر را به ترکیه تحویل دهد

روزنامه حامی دولت ترکیه فهرستی متشکل از 45 نفر را منتشر کرد که ترکیه 33 نفر از آن‌ها را از سوئد و 12 نفر را از فنلاند می‌خواهد.

ناتو رسماً روند پیوستن سوئد و فنلاند به این پیمان نظامی را آغاز کرده است. اما شرط کلیدی ترکیه که عضو ناتو است تحویل بیش از 70 نفر است که رئیس‌جمهور ترکیه آن‌ها را «تروریست» خوانده است.

رهبران دو کشور اسکاندیناوی می‌گویند که این موضوع را جدی می‌گیرند، اما در نهایت استرداد به دادگاه‌ها بستگی دارد نه سیاستمداران.

ترکیه چه کسانی را می‌خواهد و آیا ممکن است آنها اخراج شوند و به ترکیه فرستاده شوند؟

خواسته‌های ترکیه

پس از آغاز جنگ روسیه در اوکراین، سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو درخواست دادند. ترکیه تنها کشور از ۳۰ کشور عضو ناتو بود که مانع درخواست آنها شد و قبول درخواست آنها را منوط به پذیرفتن مجموعه‌ای از خواست‌های ترکیه کرد – از جمله تحویل افرادی که ادعا شده در ارتباط با تروریسم بودند.

طبق یادداشت تفاهمی که اخیرا در نشست سران ناتو امضا شد، فنلاند و سوئد توافق کردند که «به درخواست ترکیه برای اخراج یا استرداد مظنونان تروریستی به سرعت و به طور کامل» با «چارچوب‌های حقوقی دوجانبه برای تسهیل استرداد» رسیدگی کنند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که سوئد قول داده است ۷۳ «تروریست» را تحویل دهد و پیش از این سه یا چهار نفر از آنها را برگردانده است. روزنامه حامی دولت ترکیه فهرستی متشکل از ۴۵ نفر را منتشر کرد که ترکیه ۳۳ نفر از آن‌ها را از سوئد و ۱۲ نفر را از فنلاند می‌خواهد.

تحت تعقیب در ترکیه

ترکیه به‌ طور خاص علاقه‌مند به تحویل افرادی است که آن‌ها را مرتبط با PKK می‌داند که اتحادیه اروپا، ایالات متحده و بریتانیا آن را یک گروه تروریستی می‌دانند. این کشور همچنین به دنبال پیروان فتح الله گولن، روحانی تبعیدی ترکیه است. گولنیست‌ها، متهم به انجام کودتای نافرجام علیه اردوغان در سال ۲۰۱۶ هستند.