آمریکا برنامه‌ای برای دور بعدی مذاکرات با ایران ندارد

آمریکا برنامه‌ای برای دور بعدی مذاکرات با ایران ندارد

ند پرایس: مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در دوحه، پایتخت قطر نیز پیشرفتی نداشته و این به مثابه عقب‌گرد است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌‌گوید که ایران مطالبات غیرمرتبط خارج از برجام را مطرح کرده و آمریکا دیگر برنامه‌ای برای دور بعدی مذاکرات ندارد. روسیه از آمریکا خواسته تا برای کمک به احیای برجام موضع سازنده‌تری اتخاذ کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۱۴ تیر (۵ ژوئیه) در یک مصاحبه مطبوعاتی در واشنگتن گفت که تهران هفته‌ها و ماه‌ها، خواسته‌هایی فراتر از چارچوب توافق هسته‌ای برجام مطرح کرده و طرح این گونه مطالبات نشانه فقدان جدیت و تعهد از سوی ایران است.

ند پرایس افزود که مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در دوحه، پایتخت قطر نیز پیشرفتی نداشته و این به مثابه عقب‌گرد است.

او همچنین هشدار داد که زمان در وضعیت فعلی از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که توافق هسته‌ای برای همیشه روی میز باقی نخواهد ماند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه صحبت‌های خود درباره برگزاری دور تازه‌ای از مذاکرات میان ایران و آمریکا در دوحه نیز ابراز داشت که ایالات متحده در حال حاضر برنامه‌ای برای برگزاری دور بعدی مذاکرات با ایران ندارد.

مذاکرات ایران و آمریکا به طور غیرمستقیم در دوحه، پایتخت قطر به مدت دو روز برگزار شد و هیأت‌های مذاکره‌کننده دو کشور در سالن‌هایی جداگانه حضور داشتند و از طریق “میانجی” با یکدیگر در تماس و گفت‌وگو بودند. این مذاکرات بدون نتیجه به پایان رسید.

علیرغم تمایل و تلاش‌های هر دو طرف برای احیای برجام، اختلاف نظرها همچنان ادامه دارد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه خود اگرچه اشاره دقیقی به “مطالبات خارج از چارچوب مذاکرات احیای برجام” نکرد اما بارها گفته شده که ضمانت‌های مربوط به عدم تکرار خروج آمریکا از برجام و حذف یا ماندن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده از جمله این اختلاف نظرها به شمار می‌‌رود.