یازدهمین هفته اعتراضات؛ ادامه اعتصاب کامیون‌داران

یازدهمین هفته اعتراضات؛ ادامه اعتصاب کامیون‌داران

کارکنان ذوب آهن اصفهان، شرکت خودروسازی “مرتب”، شرکت لوازم خانگی پارس و شرکت سرما آفرین نیز به اعتصاب‌کنندگان پیوسته‌اند.

اعتصاب کامیون‌داران در برخی نقاط کشور ادامه دارد. هم‌زمان با ادامه این اعتصاب‌ها حکومت نیز فشار خود را بیشتر کرده است. رئیس دانشگاه تهران و قوه قضائیه معترضین را تهدید به برخورد شدید کردند.

اعتصاب کامیون‌داران به دنبال فراخوان اتحادیه کامیون‌داران و رانندگان و همزمان با اعتصاب‌های روزهای اخیر در برخی مراکز تولیدی ایران ادامه دارد.

شروع اعتصاب کامیون‌داران در ایران هم‌زمان شد با پیوستن گروه بیشتری از کارگران کارخانجات مختلف به خیزش مردمی.

کارکنان ذوب آهن اصفهان، کارکنان شرکت خودروسازی “مرتب”، شرکت لوازم خانگی پارس در شهر صنعتی البرز در الوند و کارگران شرکت سرما آفرین در شهرک صنعتی البرز قزوین نیز به اعتصاب‌کنندگان پیوسته‌اند.

کارشناسان اقتصادی هشدار می‌دهند در صورت ادامه این وضعیت چرخ اقتصادی کشور می‌تواند از کار بیافتد و حکومت ایران را در مقابل چالش بزرگی قرار دهد.

در همین راستا پس از اعتصاب کامیون‌داران “سازمان حمل و نقل” درخواست عاجلانه و عاجزانه برای اعزام ناوگان به بندر خمینی کرده است. کامیون‌داران این درخواست را “اولین علائم پیروزی اعتصاب کامیون‌داران” تلقی کردند.

رئیس دانشگاه تهران: هنجارشکنان را پاسخگو می‌کنیم

سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران گفته است برخی اساتید به بهانه “جامعه را دوقطبی نکنیم” دچار مماشات شدند و عافیت‌طلبی را پیشه خود کردند.

رییس دانشگاه تهران در ادامه تهدید کرده است “با تبعیت از رهبر معظم انقلاب و با ارزیابی و بررسی اتفاقات گذشته در دانشگاه”، مسببین هنجارشکنی را از مسیر قانونی پاسخگو می‌کنیم.

محمد مقیمی این سخنان را در جمع اساتید، دانشجویان و کارکنان بسیجی دانشگاه تهران که در تالار فردوسی دانشگاه برگزار شد، بیان کرد.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد اتفاقاتی که اخیرا در کشور افتاد و در محیط دانشگاه نیز انعکاس و بازتاب وسیع‌تری داشت، رفته رفته به پایان می‌رسد” و “مسببین هنجارشکنی را از مسیر قانونی پاسخگو می‌کنیم”.

رئیس دانشگاه  افزود: «بسیج در ایران، حشدالشعبی در عراق، حزب‌الله در لبنان و انصارالله در یمن را مقایسه کنید؛ آن‌ها اصلاً نیازی به قدرت قانونی ندارند و اثرگذاری آن‌ها مبتنی بر قدرت مرجعیت آنان است.»

رئیس بسیج اساتید دانشگاه: کمترین تنش را در دانشگاه داشتیم

عبدالرضا سیف رئیس بسیج اساتید دانشگاه تهران هم گفته در دو ماه گذشته که “اغتشاشاتی” در جامعه شکل گرفت، کمترین تنش را در دانشگاه تهران داشتیم.

هر دو مقام دانشگاهی هیچ گونه اشاره‌ای به دانشجویان دربند نکردند. به رغم فشارمسئولان دانشگاه تحصن دانشجویان برای آزادی هم‌کلاسی‌های خود ادامه دارد. هردو مقام “دانشگاهی” اعتراضات و خیزش مردمی را اغتشاش نامیدند.

شوراهای صنفی دانشجویان ایران اعلام کرده است که این تحصن در اعتراض به بازداشت‌ها، تعلیق‌ها و ممنوع‌الورودی‌های اعمال شده جهت سرکوب دانشجویان انجام گرفته است.

نهادهای مدافع حقوق بشر شمار دانشجویان بازداشتی را ۵۶۹ نفر اعلام کرده‌اند و دانشجویان برای آزادی همکلاسی‌های خود در ۱۴۳ دانشگاه دست به تجمع زده‌اند.

اژه‌ای: هرکس بدون سند دروغ گفت احضارش کنید

محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه ایران هم روز دوشنبه ۷ آذر در نشست شورای عالی قوه قضائیه، گفت: «اگر فردی حرف دروغ یا ادعای بدون سندی را منتشر کرد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن او را احضار کنید. اژه‌ای تاکید کرد که اگر مستنداتی برای ادعایش ارائه نکرد، مشخص است که در راستای اهداف دشمن اقدام می‌کند؛ برای او به سرعت کیفرخواست صادر کنید.»

در چند روز گذشته ابراهیم رئیسی و خامنه‌ای به ستایش بسیج پرداختند و روز دوشنبه ۷ آذر نیز محسنی اژه‌ای از بسیج تمجید کرد.

رئیس قوه قضائیه دستگیر شدگان را “عناصر اغتشاشات” نامید.  او ضمن اشاره به دستگیری‌ها در استان خوزستان، مشهد، اصفهان، استان فارس تهدید کرد هنوز پرونده دستگیری‌ها کامل نشده است و عده‌ای دیگر نیز باید دستگیر شوند.

رئیس قوه قضائیه در مورد شمار دستگیر شدگان که بالای ۱۸ هزار نفر هستند سخنی نگفت. او همچنین درباره شمار کشته‌شدگان از جمله ۶۳ کودک و بیش از ۴۶۵ نفر از معترضان اظهار نظر نکرد.

این در حالی است که شورای حقوق بشر سازمان ملل تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای رسیدگی به پرونده جمهوری اسلامی را تصویب کرده است و هر گونه اعمال مقامات حکومت ایران و به ویژه سپاه پاسداران رصد و سند می‌شود.

یک عضو سپاه در اصفهان کشته شد

محمدرضا جان‌نثاری معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان روز دوشنبه از کشته‌شدن یک عضو سپاه در اصفهان خبر داد.

به گفته این مقام محلی این عضو سپاه که رضا دستانی نام دارد در “یک اقدام مسلحانه” با سلاح گرم مورد اصابت چند گلوله قرار گرفته و کشته شده است.