«یونیسف» کشته‌شدن کودکان در جریان سرکوب اعتراضات ایران را محکوم کرد

«یونیسف» کشته‌شدن کودکان در جریان سرکوب اعتراضات ایران را محکوم کرد

هرانا: در جریان سرکوب اعتراضات ایران، تا 6 آذر، دست کم 63 کودک و نوجوان زیر 18 سال جان خود را از دست داده‌اند.

صندوق کودکان ملل متحد «یونیسف»، با انتشار بیانیه‌ای کشته‌شدن کودکان توسط ماموران حکومتی جمهوری اسلامی را محکوم کرده و خواستار توقف خشونت در ایران شد.

این بیانیه که یک‌شنبه 6 آذر منتشر شد، ضمن ابراز نگرانی از «حملات» نیروهای حکومتی به برخی مدارس در ایران، تأکید کرد که مدارس می‌باید جایگاه امنی برای دانش‌آموزان باشند.

در حالی‌که کنش‌گران حقوق پیشتر از سکوت یونیسف در برابر کشته‌شدن بیش از 60 کودک توسط نیروهای حکومتی در ایران انتقاد کرده بودند، این نهاد وابسته به سازمان ملل در این بیانیه مدعی شد که پس از کشته‌شدن اولین مورد از جان‌باختگان کودک در تظاهرات ایران، مقامات یونیسف با مقامات جمهوری اسلامی در تماس مستقیم بوده‌اند.

در واکنش به کشته‌شدن کودکان توسط نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی، مهتاب کرامتی، بازیگر ایرانی کناره‌گیری خود را از سمت سفیر یونیسف در ایران اعلام کرده بود.

کرامتی در استعفای خود نوشته بود: «من مهتاب کرامتی، همیشه جایی بودم که بتوان برای کودکان کاری کرد. کناره‌گیری خودم را از یونیسف اعلام می‌کنم.»

یونیسف در بخش دیگری از بیانیه خود خاطرنشان کرد: «جمهوری اسلامی ایران عضو کنوانسیون حقوق کودک بوده و موظف است از حق زندگی، آزادی، حریم خصوصی، آزادی اندیشه و حق برگزاری تجمع مسالمت‌آمیز کودکان حمایت کرده، احترام گذاشته و آن را اجرایی کند.»

بر اساس آخرین آمار خبرگزاری «هرانا» وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، 63 کودک و نوجوان زیر 18 سال تا 6 آذر جان خود را در جریان سرکوب اعتراضات 1401 ایران از دست داده‌اند.