جایزه‌ی حقوق بشر و آزادی بنیاد طاهر الچی در دیاربکر به ژینا امینی اهدا شد

جایزه‌ی حقوق بشر و آزادی بنیاد طاهر الچی در دیاربکر به ژینا امینی اهدا شد

طاهر الچی وکیل و مدافع حقوق بشر سال ۲۰۱۵ میلادی در شهر دیاربکر ترور شد

اولین جایزه‌ی حقوق بشر و آزادی طاهر الچی در سالروز ترور و آغاز هفته‌ی یادبود ترور این وکیل و فعال کورد به ژینا امینی اهدا شد.

ژینا امینی دختر ۲۲ ساله‌ای ایرانی بود که در ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ پس از دستگیری از سوی گشت ارشاد در تهران، در یکی از بیمارستان‌های پایتخت ایران جان باخت. مرگ ژینا به جرقه‌ای برای اعتراضات سراسری ایران تبدیل شد. معترضان می‌گویند ژینا براثر ضربه‌ی نیروهای امنیتی ایران جان باخته است.

اهدای جایزه‌ی حقوق بشر و آزادی بنیاد طاهر الچی در دیاربکر، امسال برای اولین بار در سالروز  بزرگداشت وی اهدا می‌شود.

طاهر الچی رئیس کانون وکلای دیاربکر در سال ٢٠١٥ ترور شدطاهر الچی رئیس کانون وکلای دیاربکر در سال ٢٠١٥ ترور شد

ترکان آلچی، همسر طاهر آلچی روز دوشنبه همزمان با هفتمین سالگرد ترور آلچی، طی سخنانی اعلام کرد که اولین جایزه‌ی حقوق بشر و آزادی این بنیاد بە دختر کورد ژینا امینی اهدا می‌شود.

در این مراسم پس از سخنان ترکان آلچی، دو فلیم جداگانه در مورد زندگی “طاهر آلچی” و “ژینا امینی و اتفاقات ایران” برای حاضران به نمایش درآمد و پس‌ازآن پیام‌های حمایتی مدافعان حقوق بشر در این مراسم قرائت گردید.

طاهر الچی (Tahir Elçi) وکیل کارکشته کورد، فعال حقوق بشر، و رئیس کانون وکلای دیاربکر، در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۵ در منطقه‌ی تاریخی سور با شلیک گلوله افراد ناشناس جان خود را از دست داد. پرونده‌ی ترور الچی تاکنون در دادگاه ترکیه مفتوح است.