تداوم اعتصابات؛ جان‌باختن یک معترض دیگر در بوکان

تداوم اعتصابات؛ جان‌باختن یک معترض دیگر در بوکان

گزارش‌‌ها از شهرهای شرق کوردستان، در استان‌های آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام حاکی از ادامە جو امنیتی است.

به گزارش‌ رسانه‌های حقوق بشری، یک معترض دیگر کە در جریان اعتراضات مردمی بوکان زخمی‌ شدە بود، جان باخت. در همین حال خبرها از ایران حاکی از ادامە اعتصاب کامیون‌داران و کارگران برخی از واحد‌های صنعتی است.

بر اساس گزارشی از شبکه حقوق‌ بشر کردستان، روز سه‌شنبه ۸ آذر (٢٩ نوامبر) ابراهیم شریفی، معترض ۲۹ ساله بوکانی که در تاریخ ۲۵ آبان، در جریان خیزش مردمی این شهر با تیراندازی نیروهای سرکوب زخمی شده بود، به دلیل شدت جراحات در بیمارستان سیدالشهدای ارومیه جان خود را از دست دادە است.

ربین رحمانی، از سخنگویان شبکه حقوق بشر کردستان، در گفت‌وگو با دویچە وله گفت: «مقامات امنیتی و بیمارستانی تا کنون جنازە ابراهیم شریفی را بە خانوادە او تحویل ندادەاند.»

به گفتە کنشگران کرد، نیروهای امنیتی در روزهای گذشتە و به دنبال اعزام نیروهای سپاه ‌پاسداران به شهرهای کردنشین، تنها در صورتی جنازە جان‌باختگان را بە خانوادە‌های آنها پس می‌دهند کە متعهد شوند فرزندان خود را شبانه و بدون سر و صدا خاکسپاری کنند.

ربین رحمانی در مورد تعداد زخمی‌شدگان گفت: «بر اساس اخباری کە بە دست ما رسیده است، در حال حاضر دەها شهروند کە در جریان اعتراضات، در اثر اصابت گلولە‌های جنگی و ساچمەای دچار زخم‌های کاری شدەاند، در مراکز درمانی بستری هستند کە حال برخی از آنها وخیم است. عمدە این افراد از شهروندان بوکان، مهاباد، پیرانشهر، جوانرود و سنندج هستند.»

تداوم اعتصاب کامیونداران

در همین حال گزارش‌ها حاکی از ادامە اعتصاب گستردە کامیونداران در برخی از استان‌های ایران است. اعتراضات مردمی هم در اشکال مختلف همچنان ادامە دارد.

تصاویر منتشر شدە در شبکە‌های اجتماعی از نصب بنر‌های اعتراضی، شعارنویسی‌های ضد حکومتی و سر دادن شعارهای شبانه حکایت می‌کند.

اعتصاب و تجمع کارگران شرکت گندله‌سازی مادکوش

در ادامە اعتصابات و تجمعات کارگری در ایران، روز سه‌شنبه ۸ آذر (٢٩ نوامبر)، کارگران شرکت گندله‌سازی مادکوش اقدام بە تجمع و اعتصاب کردەاند.

شرکت مادکوش در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس در استان هرمزگان قرار دارد و گندله (توپ‌های ریز) سنگ آهن که در تولید فولاد کاربرد دارد را تولید می‌کند.

در جریان خیزش سراسری مردم ایران و بە دنبال فراخوان‌های اعتصابات سراسری، بسیاری از صنایع و اصناف بە اعتراضات پیوستەاند.

ادامە جو امنیتی در شهرهای شرق کوردستان

گزارش‌‌ها از شهرهای شرق کوردستان، در استان‌های آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام حاکی از ادامە جو امنیتی است. به گفتە شاهدان عینی، نیروهای اعزامی سپاه پاسداران بە این استان‌ها در مسیر‌های ورودی برخی از شهرها از جملە مهاباد، بوکان، پیرانشهر، سراولە، آبدانان، سقز و جوانرود ایست‌‌های بازرسی دایر کردەاند.

یک شهروند در مهاباد ضمن تائید این موضوع بە دویچە وله گفت: «در تمامی ورودی‌های مهاباد، نیروهای سپاه پاسداران پست‌های ایست و بازرسی ایجاد کردەاند. تمامی خودروها را کنترل می‌کنند و موبایل جوانان را بدون ارائه حکم دادگاه، بازدید و تفتیش می‌کنند.»

یک شهروند دیگر از جوانرود بە دویچەوله گفت: «علاوە بر مسیرهای ورودی شهرها، گاها و به طور تصادفی در خیابان‌‌ها و مسیرهای پر رفت و آمد شهر و حتی محلەهای حاشیە شهر، ایست و بازرسی می‌گذارند و در مواردی اقدام بە اذیت و آزار مردم کردەاند.»

رسانه‌های ایران: پرویز برومند آزاد شد

رسانه‌های ایران امروز سه‌شنبه ٨ آذر (٢٩ نوامبر) خبر دادەاند کە پرویز برومند، دروازه‌بان پیشین تیم ملی فوتبال ایران، که در جریان اعترضات ضد حکومتی روزهای گذشتە در تهران بازداشت شده بود، با سپردن وثیقه “آزاد” شدە است.

خبرگزاری ایسنا، در گزارشی گفتە کە احمد‌رضا عابدزاده، کریم باقری و علی فتح‌الله زاده پیشتر با حضور در دفتر دادستانی تهران، خواهان “مساعدت” در بررسی مجدد پرونده اتهامی پرویز برومند شدەاند. انتشار این خبر در حالی است کە تا کنون خانواده برومند آزادی او را تایید نکرده‌اند.

قطر و سانسور زن، زندگی، آزادی

بر اساس تصویری کە در شبکە‌های اجتماعی دست بە دست می‌شود، دو شهروند ایرانی در بازی ایران و آمریکا با تی‌شرت «زن، زندگی، آزادی» دیده می‌شوند کە با برخورد پلیس قطر مواجه شده‌اند.

در بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ گفته می‌شود دولت قطر در همکاری با حکومت ایران از انعکاس تصاویر اعتراضات ایران جلوگیری می‌کند.

همچنین مقامات قطری پیش از شروع جام‌ جهانی نیز برای برخی از روزنامه‌نگاران ورزشی رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران ویزا صادر نکرد.