رئیس اتاق بازرگانی تهران: خروج سرمایه از ایران به 10 میلیارد دلار در سال رسیده است

رئیس اتاق بازرگانی تهران: خروج سرمایه از ایران به 10 میلیارد دلار در سال رسیده است

در پی وخیم تر شدن شرایط اقتصادی در ایران، آمار مهاجرت از این کشور نیز اقزایش یافته است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به فرار سرمایه از ایران در پی شرایط سخت اجتماعی و اقتصادی، اعلام کرد که خروج سرمایه از این کشور به ١٠ میلیارد دلار در سال رسیده است. وی همچنین اظهار داشت که در حال حاضر، اقتصاد ایران ۵۰۰ میلیارد دلار از ترکیه عقب‌تر است.

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران، در نشست رویداد توسعه زیست بوم نوآوری صنعت پتروشیمی، گفت: «همه می‌دانیم که شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور دشوار شده است».

وی اقتصاد ایران و ترکیه را در سال ۱٣۵٧ نزدیک به هم دانست و افزود: «در حال حاضر اقتصاد ایران از ترکیه حدود ۵۰۰ میلیارد دلار عقب مانده است همچنین رشد سرمایه‌گذاری نسبت به استهلاک کاهش پیدا کرده است».

او با اشاره به تجربه تورم‌های دو رقمی در چهار دهه اخیر، تصریح کرد: «تورم در سال‌های اخیر ۳٠ تا ۴۰ درصدی شده است؛ همچنین ارزش پول ملی نسبت به تورم روزانه افت پیدا می‌کند و از سوی دیگر ما با مقوله کاهش سرمایه اجتماعی مواجه هستیم؛ امیدی که برای ما باقی مانده است تحول دیجیتال است که می‌تواند عقب‌ماندگی‌های ما را جبران کند».

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه اعلام کرد: «عدم فروش نفت بیش از ۱٠٠ میلیارد دلار به اقتصاد ایران ضرر وارد کرده است».

وی وظیفه اتاق بازرگانی تهران را واسط شدن بین بنگاه‌های سنتی و نوآور دانست و تصریح کرد: «در حال حاضر خروج سرمایه از ایران به ١۰ میلیارد دلار رسیده است که به نظر می‌رسد این عدد بیشتر شود».

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به افزایش آمار مهاجرت جوانان ایرانی، افزود: «شاهد خروج نخبگان در همه زمینه‌ها هستیم و وجود جوانان فعال در حوزه استارتاپ‌ها و هدایت دانش آنها به بخش‌های صنعتی و تجارت می تواند شرایط اقتصاد را به بهبود بدهد».

او در ادامه گفت: «با وجود افت سرمایه‌گذاری و خروج سرمایه از کشور، نجات اقتصاد ایران با تحول و نوآوری در اقتصاد دیجیتال گره خورده است از این‌رو، اتاق بازرگانی تلاش دارد که حمایت خود را از جوانانی که در این مسیر قرار دارند انجام بدهد».

اظهارات رئیس اتاق بازرگانی تهران دربارۀ خروج سرمایه از ایران و افزایش تورم در حالی مطرح شده است که بر اساس گزارشی که اخیراً در رسانه های داخلی منتشر شده بود، دست‌کم ۹۷ میلیارد دلار سرمایه در فاصله سال‌های۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، از ایران خارج شده است.

این در حالی است که پول ملی ایران در هفته های اخیر و همزمان با اعتراضات جاری در این کشور، سقوط کرده و حدود ۴٠ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

همچنین گزارش ها حاکی از آن است که در پی وخیم تر شدن شرایط اقتصادی در ایران، آمار مهاجرت از این کشور نیز اقزایش یافته است.