فراخوان اقدام فوری عفو بین‌الملل برای لغو حکم اعدام سه معترض در ایران

فراخوان اقدام فوری عفو بین‌الملل برای لغو حکم اعدام سه معترض در ایران

به گفته نهادهای حقوق بشری، دادگاه رسیدگی به اتهامات این سه نفر در شرایط غیرمنصفانه‌ برگزار شده و این سه معترض از دسترسی به وکیل در دوران تحقیقات و حق انتخاب وکیل مستقل و مورد نظر خود در مرحله محاکمه محروم بوده‌اند

سازمان «عفو بین‌الملل» با اشاره به وضعیت «نگران‌کننده» عرشیا تکدستان، مهدی محمدی‌فرد و جواد روحی، سه معترض بازداشت‌شده در جریان اعتراضات سراسری ایران، فراخوانی منتشر کرده و خواستار انجام «اقدام فوری» برای لغو حکم اعدام و دسترسی این افراد به مراقبت‌های پزشکی جهت «رسیدگی به صدمات ناشی از شکنجه» آنها شده است.

عفو بین‌الملل در این فراخوان خاطرنشان کرده است، تمام اتهامات مطرح‌شده علیه این سه شهروند از جمله «سوزاندن قرآن» و «اغوا و تحریک» مردم برای خرابکاری، با استناد به «اعتراف‌گیری»های اجباری بوده و مقامات جمهوری اسلامی از «انواع شکنجه‌ها و رفتارهای بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیر‌آمیز» برای اخذ این اعترافات اجباری استفاده کرده‌اند.

دادگاه انقلاب ساری عرشیا تکدستان، مهدی محمدی‌فرد و جواد روحی را به اتهام «محاربه» و «افساد فی الارض» به دو بار اعدام محکوم کرده است. این دادگاه اتهام «ارتداد» را نیز علیه جواد روحی مطرح کرده و بر این اساس او سومین حکم اعدام را نیز دریافت کرده است.

عفو بین‌الملل تاکید کرده است، اظهاراتی که دادگاه برای «ارتداد» جواد روحی بدان استناد می‌کند، ناشی از اعترافات تحت شکنجه بوده است. گزارش سازمان عفو بین‌الملل همچنین به تجاوز جنسی ماموران حکومتی جمهوری اسلامی به مهدی محمدی‌فرد نیز اشاره می‌کند.

به گفته عفو بین‌الملل، این سه معترض در معرض شکنجه‌هایی مانند «حبس طولانی‌مدت در سلول‌های انفرادی، آویزان شدن، ضرب و شتم، شلاق، شوک الکتریکی، تهدید به مرگ با گذاشتن اسلحه به روی پیشانی و تجاوز یا سایر خشونت‌های جنسی از جمله گذاشتن یخ روی بیضه‌ها» قرار گرفته‌اند.

به گفته نهادهای حقوق بشری، دادگاه رسیدگی به اتهامات این سه نفر در شرایط «غیرمنصفانه‌ای» برگزار شده و این سه معترض از «دسترسی به وکیل در دوران تحقیقات و حق انتخاب وکیل مستقل و مورد نظر خود در مرحله محاکمه» محروم بوده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل از مخاطبان خود خواسته است تا «به زبان و قلم خود» از مقامات ایران بخواهند تا احکام محکومیت و مجازات اعدام این سه شهروند ایرانی را لغو کرده و به گزارش‌های مربوط به شکنجه و سایر رفتار‌های غیرانسانی رسیدگی کنند.

بر اساس آخرین گزارشی که خبرگزاری «هرانا» منتشر کرده است، جمهوری اسلامی از آغاز اعتراضات سراسری در این کشور تا جمعه 7 بهمن، 4 نفر از معترضان را اعدام کرده و جان 527 معترض دیگر را گرفته است.