تایمز: ایران و روسیه برای دور زدن تحریم‌ها سیستم‌ بانکی مشترک ایجاد می‌کنند

تایمز: ایران و روسیه برای دور زدن تحریم‌ها سیستم‌ بانکی مشترک ایجاد می‌کنند

اتصال سیستم بانکی امکان جابجایی سرمایه و اعتبار میان دو کشور را بدون استفاده از سیستم غربی «سوئیفت» فراهم می‌کند

روزنامه بریتانیایی «ساندی تایمز» گزارش داد که تهران و مسکو که به دلیل تحریم‌های گسترده بین‌المللی علیه خود دچار مشکلات عدیده اقتصادی شده‌اند، برای دور زدن تحریم‌ها تصمیم گرفته‌اند سیستم‌های بانکی خود را به یکدیگر متصل کنند.

به گفته این روزنامه، اتصال سیستم بانکی امکان جابجایی سرمایه و اعتبار میان دو کشور را بدون استفاده از سیستم غربی «سوئیفت» فراهم می‌کند. سوئیفت که مرکز آن در بلژیک قرار دارد، بانک‌ها را در سطح جهان به هم متصل می‌کند و اغلب از سیستم بانکی آمریکا به عنوان واسطه استفاده می‌کند.

پس از آنکه دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در سال 2018 توافق هسته‌ای با ایران را ترک کرد، که به اِعمال مجدد تحریم‌های گسترده بر تهران منجر شد، بانک‌های ایران دسترسی خود به سوئیفت را از دست دادند. بسیاری از بانک‌های روسیه نیز از زمان حمله این کشور به اوکراین از سوئیفت منع شده‌اند.

محسن کریمی، قائم‌مقام بانک مرکزی ایران اخیرا اعلام کرد برای برقراری ارتباط با بانک‌های روسی، بانک‌های ایرانی دیگر نیازی به استفاده از سوئیفت ندارند. به گفته وی، حدود 800 بانک از جمله 106 بانک غیرروسی به سامانه بانکی ایران متصل می‌شوند، و می‌توانند به انتقال پول، اعتبار و ضمانت‌نامه بپردازند.

«بلومبرگ» پیشتر گزارش داده بود که ایران و روسیه برای جلوگیری از مداخله غرب در امور تجاری خود در حال ساخت یک «مسیر تجاری بیناقاره‌ای» هستند که حدود 2000 مایل از شرق اروپا تا سواحل اقیانوس هند امتداد خواهد داشت.

به گفته ساندی تایمز، رژیم ایران اخیراً به دلیل سرکوب خونین اعتراضات مردمی و ارسال تسلیحات به روسیه مورد تحریم‌های سنگین غرب قرار گرفته است، که به اقتصاد این کشور ضربه سختی وارد آورده و تورم و بیکاری را در دل زمستان افزایش یافته است.

مقامات آمریکایی هشدار داده اند که «مشارکت دفاعی تمام‌عیار» دو کشور تهدیدی برای خاورمیانه و جهان خواهد بود. جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز ماه پیش گفت که «زد و بندهای زشت مسکو و تهران» تهدیدی فزاینده برای امنیت جهان است.