عربستان سعودى: توافق ریاض با تهران به معنای حل تمام اختلافات نیست

عربستان سعودى: توافق ریاض با تهران به معنای حل تمام اختلافات نیست

وزیر خارجه سعودی در این گفت‌وگو با اشاره به توافقات صورت گرفته اظهار داشت که به زودی منتظر دیدار با همتای ایرانی خود است

پس از اعلام توافق پادشاهی عربی سعودی و ایران برای از سرگیری روابط دو کشور و بازگشایی سفارتخانه‌ها ظرف دو ماه که جمعه هفته گذشته در پکن به میزیانی چین صورت گرفت، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی تاکید کرد که این توافق به معنای حل و فصل همه مشکلات و اختلافات طرفین نیست.

با این حال، بن فرحان، دوشنبه 20 اسفند، در مصاحبه با رونامه «الشرق الاوسط»، تصریح کرد که توافق برای احیای روابط دیپلماتیک، تمایل مشترک دو طرف برای حل اختلافات از طریق ارتباط و گفت‌وگو را تایید می‌کند.

گفت‌وگوهای دو ساله

وزیر خارجه سعودی در این گفت‌وگو با اشاره به توافقات صورت گرفته اظهار داشت که به زودی منتظر دیدار با همتای ایرانی خود است.

فیصل بن فرحان افزود: «در حال آماده شدن برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور طی دو ماه آینده هستیم و برای ما عادی است که در آینده دیدارهایی داشته باشیم».

او خاطرنشان کرد: «این توافق با حمایت و میانجیگری چین پس از چندین دور گفت‌وگو طی دو سال گذشته در عراق و عمان انجام شد».

بن فرحان همچنین تاکید کرد که پادشاهی عربی سعودی به مسیر آرامش و کاهش تنش ادامه می‌دهد و نقش و مسئولیت خود را در ارتقای امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی درک می‌کند.

میانجیگری پادشاهی عربی سعودی

وزیر خارجه سعودی درباره سفر اخیر خود به کی‌یف و مسکو و صحبت در مورد میانجیگری ریاض برای توقف جنگ اوکراین و روسیه، تاکید کرد که سعودی: «آماده است اقدامات خوبی انجام دهد و با دو کشور همکاری کند تا به یک راه حل سیاسی که بتواند بحران را پایان دهد، جنگ را متوقف کند و جان انسان‌ها را نجات دهد، دست یابند».

او بر لزوم توقف تشدید تنش‌هایی که به دو کشور و امنیت اروپا آسیب زد و سطح همکاری‌های بین‌المللی را تضعیف کرد، تاکید کرد.