چین رزمایش «محاصره کامل» تایوان را آغاز کرد

چین رزمایش «محاصره کامل» تایوان را آغاز کرد

چین، حاکمیت تایوان با ۲۳ میلیون جمعیت را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را بخشی از قلمرو سرزمینی خود برمی‌شمرد.   

ارتش چین، از روز شنبه ۸ آوریل، یک رزمایش سه روزه را در تنگه تایوان آغاز کرد. مانور موسوم به «محاصره کامل»، همزمان با تنش‌های میان پکن و این جزیره، به ویژه پس از دیدار رئیس‌جمهوری تایوان با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، انجام می‌شود.

مانور سه روزه ارتش چین در تنگه تایوان، که از روز شنبه هشتم آوریل به منظور «آمادگی‌های رزمی» آغاز شده است، بنا بر اعلام ارتش چین «هشداری جدی در برابر تبانی بین نیروهای جدایی‌طلب تایوان با نیروهای خارجی» که به دنبال «استقلال تایوان» هستند، اعلام شده است.

حضور ۸ ناو و ۴۲ هواپیمای چینی در محدوده تایوان در شرایطی صورت می‌پذیرد که رئیس‌جمهوری تایوان، از حامیان استقلال این جزیره از چین، روز چهارشنبه گذشته، با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در کتابخانه ریاست‌جمهوری «رونالد ریگان» در نزدیکی لس‌آنجلس در کالیفرنیا دیدار و گفتگو کرد.

این دیدار در حالی انجام شده است که چین در هفته‌های اخیر، به طور مکرر، تایوان را نسبت به انجام اقدامات تحریک‌آمیز تهدید می‌کند.

بر اساس اعلام وزارت دفاع تایوان، تاکنون علاوه بر شناسایی حضور ۸ ناو و ۴۲ هواپیمای چینی در سواحل مقابل تایوان، ۲۹ هواپیما از خط میانه‌ای که چین را از تایوان جدا می‌کند، عبور کرده‌اند.

وزارت دفاع تایوان، اقدامات چین را «غیر منطقی» خوانده و محکوم کرد.

تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان، گفته است: «در سال‌های اخیر، تایوان با توسعه‌طلبی مستبدانه روبرو بوده است».

به گفته رئیس‌جمهوری تایوان، «این جزیره، به همکاری با ایالات متحده آمریکا و سایر کشورها برای دفاع از ارزش‌های آزادی و دموکراسی ادامه خواهد داد».

تایوان، انجام مانور چین در نزدیکی سواحل خود را تهدید برای «ثبات و امنیت» در منطقه آسیا و اقیانوسیه عنوان کرده است.

جمهوری خلق چین، حاکمیت تایوان با ۲۳ میلیون جمعیت را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را بخشی از قلمرو سرزمینی خود برمی‌شمرد.