رویترز: ایران از زلزله سوریه برای انتقال سلاح استفاده کرد

رویترز: ایران از زلزله سوریه برای انتقال سلاح استفاده کرد

رویترز: اسرائیل به سرعت از جریان انتقال تسلیحات به سوریه آگاه شد و یک کارزار تهاجمی را برای مقابله با آن آغاز کرد.

رویترز با استناد به 9 منبع سوری، ایرانی، اسرائیلی و غربی از انتقال سلاح توسط هواپیماهای ایرانی به بهانه کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان سوری خبر داد. یک منبع نزدیک به بیت رهبری نیز خبر رویترز را تائید کرده است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) در یک گزارش اختصاصی نوشت ایران از پروازهای امدادی برای زلزله‌زدگان سوری جهت انتقال تسلیحات و تجهیزات نظامی به متحد استراتژیک خود سوریه استفاده کرده است.

این منابع به رویترز گفتند که هدف از این عملیات تقویت خط دفاعی ایران در برابر اسرائیل در سوریه و حمایت از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه بوده است.

رویترز نوشته به گفته این منابع، پس از زلزله شش فوریه سال جاری در شمال سوریه و ترکیه، صدها فروند هواپیمای ایرانی در فرودگاه‌های حلب، دمشق و لاذقیه فرود آمدند و این پروازها به مدت هفت هفته ادامه داشت.

طبق گزارش سازمان ملل بر اثر این زلزله ویران‌گر بیش از شش هزار نفر در سراسر سوریه جان خود را از دست دادند.

دو منبع منطقه‌ای و یک منبع اطلاعاتی غربی به رویترز گفتند محموله‌های ایرانی شامل تجهیزات ارتباطی پیشرفته و باتری‌های راداری و همچنین قطعات یدکی مورد نیاز برای ارتقای برنامه‌ریزی شده سیستم دفاع هوایی سوریه بوده است.

تماس رویترز با یک منبع نزدیک به بیت رهبری

رویترز با مقامات اطلاعاتی غربی، منبع نزدیک به بیت‌ رهبر ایران، منابع اسرائیلی و همچنین یک فراری از ارتش سوریه و یک افسر وظیفه سوری در مورد پروازهای انجام گرفته صحبت کرده است.

رویترز در ادامه گزارش خود نوشته است که نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک داده‌های این خبرگزاری را تائید نکرده است.

دولت سوریه نیز به درخواست این خبرگزاری برای اظهارنظر پاسخی نداده است.

آگاهی اسرائیل از انتقال تسلیحات

منابع منطقه‌ای به رویترز گفتند که اسرائیل به سرعت از جریان انتقال تسلیحات به سوریه آگاه شد و یک کارزار تهاجمی را برای مقابله با آن آغاز کرد.

یک مقام دفاعی اسرائیل که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفته است اسرائیل تحت پوشش محموله‌های امدادرسانی به زلزله‌زدگان سوری، شاهد تحرکات قابل توجهی در زمینه ارسال تجهیزات نظامی از ایران بوده که به فرودگاه حلب در سوریه انتقال داده شده است.

به گفته منابعی که با رویترز صحبت کردند تنها چند ساعت پس از آن که دو هواپیمای باری ایرانی حامل محموله‌های تسلیحاتی تحت پوشش کمک رسانی فرود آمدند، باند فرودگاه حلب مورد حمله اسرائیل قرار گرفته است.

دیدار قاآنی از مناطق زلزله‌زده سوریه

در گزارش رویترز آمده است اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، چند روز قبل از ورود بشار اسد، اولین مقام خارجی بود که وارد منطقه زلزله‌زده سوریه شد.

درصورت وقوع یک فاجعه انسانی، هواپیماهای امدادرسانی سازمان ملل اجازه دارند حق فرود را از مقامات محلی درخواست کنند و کالاهای بشردوستانه از تحریم ها معاف هستند. در این مورد مقامات سوریه حق فرود به پروازهای مستقیم از روسیه و ایران را اعطا کرده‌اند.

یک منبع نزدیک به بیت رهبری به خبرگزاری رویترز گفته است: «زلزله فاجعه غم‌انگیزی بود، اما در عین حال کمک خدا به ما بود تا به برادرانمان در سوریه در مبارزه با دشمنانشان کمک کنیم.»

این منبع نزدیک به بیت رهبری که رویترز نامش را ذکر نکرده انتقال تسلیحات و تحویل سلاح به سوریه را تائید کرده است.

رویترز در گزارش اختصاصی خود به این موضوع هم اشاره کرده است که پس از زمین‌لرزه‌های سوم آوریل اهداف اسرائیلی شامل انبارهای تسلیحاتی واقع در جنوب دمشق بود، جایی که نیروهای ایرانی و حزب‌الله لبنان پایگاه نظامی خود را در سوریه ایجاد کرده‌اند.