“جنگ با ایران به طور فزاینده‌ای محتمل است”

آمیدرور: جنگ با ایران به طور فزاینده‌ای محتمل است

«ما باید برای جنگ آماده شویم؛ ممکن است اسرائیل به نقطه‌ای برسد که بدون کمک آمریکا مجبور به حمله به ایران شود.»

مشاور سابق امنیت ملی اسرائیل با اشاره به بالاگرفتن احتمال رویارویی نظامی با ایران می‌گوید که تل‌آویو ممکن است بدون کمک آمریکا به ایران حمله کند.

«یاکوف آمیدرور» این سخنان را روز پنجشنبه در گفتگو با یک شبکه رادیویی اسرائیلی عنوان کرده و نشریه تایمز اسرائیل نیز آنرا منعکس کرده است.

آقای آمیدرور در این گفتگو تاکید کرده است که جنگ با ایران به طور فزاینده‌ای محتمل است و احتمال خیم‌تر شدن شرایط با توجه به تحولات جهانی بیش از همیشه است.

این مسئول امنیتی سابق اسرائیل در این خصوص به عواملی چون «تنش‌های اخیر، چشم‌انداز متغیر خاورمیانه و جابجایی اولویت‌های آمریکا» اشاره می‌کند که از دیدگاه وی شرایط را برای وخیم‌تر کردن اوضاع فراهم کرده است.

مشاور سابق امنیت ملی اسرائیل همچنین در این گفتگو به توافق‌های صورت گرفته میان تهران و کشورهای عربی در زمینه تنش‌زدایی و برقراری مجدد روابط اشاره می‌کند و می‌گوید که ایران اکنون از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار شده است.

وی سپس با یادآوری این نکته که «جنگ بسیار نزدیک‌تر از صلح است» می‌افزاید: «ما باید برای جنگ آماده شویم؛ ممکن است اسرائیل به نقطه‌ای برسد که بدون کمک آمریکا مجبور به حمله به ایران شود.»

یاکوف آمیدرور از جمله فرماندهان نظامی جنگ‌طلب سابق اسرائیل که طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ در زمان نخست وزیر بنیامین نتانیاهو ریاست شورای امنیت ملی این کشور را برعهده داشت.

این مقام پرنفوذ نظامی و امنیتی پیش از این دوره نیز ریاست اداره اطلاعات نظامی نیروهای دفاعی اسرائیل را بر عهده داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شده که «آمریکا دیگر همان آمریکای سابق نیست و ایرانی‌ها متوجه این موضوع شده‌اند.»

آقای آمیدرور سپس می‌افزاید: آمریکا مسائل پیچیده تر و بزرگتری نسبت به خاورمیانه را در اولویت خود دارد و بقیه جهان نیز اسرائیل را متفاوت از گذشته می بینند.

او تاکید کرد: «ایرانی‌ها به شدت برای ایجاد تنش و آشوب فشار می آورند. ما قبلاً چنین چیزی را ندیده بودیم. همه چیز به نقطه جوش رسیده است و حتی اگر هنوز فوران آتشفشان را ندیده‌ایم، به این معنی نیست که همه چیز در درون آرام است.»

تایمز اسرائیل در گزارش خود با اشاره به تنش‌ها و درگیری‌هایی که منشا آن از جنوب لبنان و نوار غزه بود به نوعی این بخش از سخنان یاکوف آمیدرور را که ایران به دنبال تنش‌آفرینی است منعکس می‌کند و می‌افزاید: اسرائیل هفته گذشته پس از شلیک ۳۴ موشک از سوی گروه‌های فلسطینی به مواضع حماس در جنوب لبنان حمله کرد و روز یکشنبه نیز در پاسخ به شلیک شش موشک به سمت بلندی‌های جولان، به اهدافی در سوریه حمله کرد.

حملات اخیر از سوریه، جنوب لبنان و راکت‌های شلیک شده از سوی نوار غزه به سوی شمال اسرائیل با استقبال مقامات نظامی ایران همراه شده است.