کارگران ده‌ها واحد تولیدی در ایران به “کمپین اعتصاب ۱۴۰۲” پیوستند

کارگران ده‌ها واحد تولیدی در ایران به"کمپین اعتصاب ۱۴۰۲" پیوستند

حرکت‌های اعتراضی فقط به کارگران پیمانی صنایع نفتی محدود نمی‌شود و بازنشستگان نیز اقدام به تجمع و اعتراض می‌کنند.

اعتراض‌های کارگری در ایران مدام گسترده‌تر می‌شود و در آستانه روز جهانی کارگر شاغلان بیشتری به اعتصاب می‌پیوندند. شورای هماهنگی اعتراضات کارگران پیمانی نفت می‌گوید بیش از ۸۰ مرکز به اعتصاب پیوسته‌اند.

اعتراض‌های سراسری در ایران در واکنش به عدم افزایش دستمزدها متناسب با بالا رفتن تورم و کاهش شدید قدرت خرید شهروندان حدود یک هفته مانده به روز جهانی کارگر در حال گسترش است.

شورای هماهنگی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در دومین بیانیه خود با تاکید بر این که اعتصاب این کارگران “با قدرت ادامه دارد” ابراز خوشحالی کرد که “هر روز بخش‌های بیشتری از همکاران به اعتصاب می‌پیوندند”.

تا ظهر سه‌شنبه، پنجم اردیبهشت کارگران پیمانی دست‌کم ۸۴ مرکز مرتبط با صنعت نفت به “کمپین اعتصاب ۱۴۰۲” پیوسته‌اند.

هشدار درباره تفرقه‌افکنی و “تبلیغات ارتجاعی”

شورای هماهنگی در عین حال یک روز پیشتر هشدار داد که “جریانات معلوم‌الحال همچون دفعات قبل با روش‌هایی عقب مانده و تبلیغات ارتجاعی”  تلاش می‌کنند در بین کارگران معترض تفرقه ایجاد کنند. این شورا تاکید کرد که “باید در مقابل این اقدام‌ها هوشیار بود”.

شورای هماهنگی درباره این گونه تلاش‌ها نوشت: «در جاهایی دیده می‌شود که صف اعتراض ما کارگران را به اسم بختیاری و بومی و غیره متفرق می‌کنند. این در حالیست که همه ما کارگران از هر بخش کشور دردها و دشمنان مشترک داریم.»

اعتراض کارگران واکنش به “فقر و گرانی و بدتر شدن هر روز بیشتر شرایط کاری و معیشتی” آنها است. در بیانیه دوم شورا تاکید شده: «آنچه امروز صف ما را متحد می‌کند گرد آمدن حول خواست‌های فوری مشترکمان همچون افزایش ۷۹ درصدی دستمزدها و بیست روز کار و ده روز استراحت است.»

به گزارش خبرگزاری هرانا، وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه کارگران شرکت چگالش پترو پایساز شاغل در پروژه‌ پالایشگاه تهران نیز به کمپین اعتصاب سراسری ۱۴۰۲ پیوستند.

درخواست افزایش دستمزد متناسب با تورم

وزارت کار در واپسین روزهای سال پیش حداقل دستمزد شاغلان در ایران را با ۲۷ درصد افزایش به نسبت سال ۱۴۰۱ ماهی حدود پنج میلیون تومان و حداقل دریافتی یک شاغل متاهل با یک فرزند را هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

این در حالی است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی خط فقر برای یک خانواده چهار نفره در تهران در سال گذشته را نزدیک به ۱۵ میلیون تومان برآورد کرده بود.

با توجه بە تورم افسار گسیخته و روزافزون که به گفته کارشناسان میزان واقعی آن چند برابر آمار رسمی است، کارگران اعتصابی، از جمله در پتروشیمی گچساران خواستار افزایش ۷۹ درصدی دستمزد شده‌اند.

فراخوان به اعتراض سراسری در روز کارگر

حرکت‌های اعتراضی فقط به کارگران پیمانی صنایع نفتی محدود نمی‌شود و بازنشستگان نیز در شهرهای مختلف ایران برای تحقق خواسته‌هایشان اقدام به تجمع و اعتراض می‌کنند.

کارگران کارخانه نیشکر هفت‌تپه در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی کارگر که چهارم اردیبهشت در کانال تلگرامی خود منتشر کردند، همه شهروندان را فراخواندند ۱۱ اردیبهشت “صف اندر صف، زن و مرد، خانواده و پیر و جوان” علیه فقرو برای “نفی هر نوع تبعیض و نابرابری مانند کوه آتشفشان بخروشند”.

در این بیانیه با اشاره به این که در ایران “طوفانی انقلابی” راه افتاده تاکید شده: «ما کارگران در این روزهای سخت با فقر و سرکوب هنوز اعتصاب و اعتراض می‌کنیم.»

از روزهای پایانی شهریور ماه سال پیش جنبش اعتراضی با شعار “زن، زندگی، آزادی” در ایران به راه افتاده که با وجود سرکوب خونین، کشتار صدها معترض و بازداشت ده‌ها هزار نفر به لحاظ تداوم و گستردگی، در تاریخ جمهوری اسلامی سابقه نداشته است.