“حملات شیمیایی” به چندین مدرسه در شرق کوردستان و ایران

"حملات شیمیایی" به چندین مدرسه در شرق کوردستان و ایران

سایت “کولبر‌نیوز” نیز با انتشار ویدیویی از وخامت حال دانش‌آموزان در پی حمله شیمیایی به مدرسه نیایش در سنندج خبر داده است.

تعدادی از مدارس در نقاط مختلف ایران مورد “حملات شیمیایی” قرار گرفتند. علیه سه دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی بخاطراعتراض به مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه پرونده‌سازی شد.

حملات شیمیایی به مدارس دخترانه در روز سه‌شنبه ۵ اردیبهشت (۲۵ آوریل) نیز ادامه داشت.

نهادهای حقوق بشری از جمله سازمان حقوق بشری “هه‌نگاو” و “صدای شهریور” از حملات شیمیایی به  مدرسه “آوینی” در مجیدیه و مدرسه “مهدیه” در مرزداران تهران، دبیرستان پسرانه محمدیان در میدان نفت کرماشان و مدرسه دخترانه قدوسی در شهر کرمانشاه خبر دادند.

حمله شیمیایی به مدرسه نیایش در سنندج

سایت “کولبر‌نیوز” نیز با انتشار ویدیویی از وخامت حال دانش‌آموزان در پی حمله شیمیایی به مدرسه نیایش در سنندج خبر داده است.

عدم پاسخگویی مقامات

محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در ارتباط با مسمومیت‌های سریالی قبلا تهدید کرده بود کسانی که مرتکب چنین اعمالی شدند “مصداق اصلی مفسد‌فی‌الارض” را دارند. او این اتفاقات را “کار سازمان‌یافته دشمن” دانست.

با وجود این تهدیدها حکومت تا کنون نتوانسته است توضیح قانع‌کننده‌ای درباره عوامل و علل حملات شیمیایی و مسمومیت سریالی دانش‌آموزان ارائه کند و خانواده‌ها را بسیار نگران کرده است.

در برخی نقاط کشور پس از حملات شیمیایی اعتراض والدین به طور خودجوش آغاز شد و نیروهای امنیتی علیه خانواده‌های معترض دست به اعمال خشونت زدند. با این وجود گفته می‌شود  پس از بروز این اعتراضات مسمومیت‌ها کمی کاهش پیدا کرده است.

تشکیل پرونده قضایی برای دانشجویان معترض به مسمومیت‌ها

حکومت درباره حملات شیمیایی به مدارس دخترانه با شفافیت اطلاع‌رسانی نمی‌کند. نیروهای امنیتی افرادی را که درباره این حملات خبررسانی می‌کنند نیز مورد تهدید قرار می‌دهد.

کانال تلگرامی “دانشجویان متحد”، ” گزارش داده است حراست و بسیج دانشگاه علامه طباطبایی سه دانشجوی این دانشگاه را به دادسرای امنیت احضار و تفهیم اتهام کرده است.

دانشجویان احضار شده هستی امیری، فرشته طوسی و ضیا نبوی هستند که روز دوشنبه ۴ اردیبهشت با حضور در دادسرا به “تبلیغ علیه نظام” متهم و برای آنها قرار کفالت صادر شده است.

کانال تلگرامی دانشجویان در ادامه گزارش خود آورده است این پرونده در پی اعتراض دانشجویان به مسمومیت سریالی دانش‌آموزان مدارس و برخورد خشونت‌آمیز حراست با دانشجویان تشکیل شده است.

در این کانال تلگرامی همچنین به اعتراضات ۱۶ اسفند سال گذشته در دانشگاه علامه اشاره شده است که ماموران حراست دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و همچنین بیش از ۳۰ دانشجو ممنوع‌الورود شدند و با پرونده‌های‌ انضباطی جدید روبرو شدند.

بسیج دانشگاه علامه در همان زمان با انتشار بیانیه‌ای به پرونده‌سازی علیه این سه دانشجو دامن زد و با نام بردن از آنها زمینه برخوردهای امنیتی آتی را نیز فراهم ساخت.

به نوشته کانال دانشجویان متحد پرونده‌سازی علیه دانشجویان معترض به مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در حالی اتفاق می‌افتد که این مسمومیت‌ها کماکان ادامه دارد و تا امروز برخوردی با عاملان وآمران آن اتفاق نیافتاده است.