ممنوعیت‌ها در ایران به فروش آب انگور در میدان مرکزی میوه‌وتره‌بار تهران رسید

ممنوعیت‌ها در ایران به فروش آب انگور در میدان مرکزی میوه‌وتره‌بار تهران رسید

با وجود ممنوعیت‌ها، تولید و فروش نوشیدنی الکلی در ایران به‌شدت رونق دارد.

واحدهای صنعتی مستقر در میدان بزرگ میوه و تره‌بار تهران که آب‌انگور تولید می‌کنند، موظف شدند که ضمن توقف روند تولید، بی‌درنگ دستگاه‌های آب‌گیری را جمع‌‌آوری کرده و فقط حرفه «حق‌العمل‌کاری میوه و تره‌بار» را دنبال کنند. این اقدام، واکنشی است به گزارش‌هایی در مورد «ایجاد صف» برای خرید آب‌انگور در «دبه‌های ۱۵ کیلویی با شمار بسیار» که «تامل» برخی رسانه‌های منتسب به «اصولگرایان» را برانگیخته و واردعمل شدن دادستانی تهران، را در پی داشته‌است.

همشهری آنلاین، رسانه خبری شهرداری تهران، سازمانی که در اختیار جناح سیاسی اصولگرایان قرار دارد، در گزارشی که عصر چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت منتشر کرد، نوشت که دادستانی استان تهران تولید و فروش آب انگور را در میدان بزرگ میوه و تره بار تهران، مصداق «تغییر کاربری» دانسته و اعلام کرده است که واحدهای صنفی باید دستگاه‌های آب‌گیری را جمع‌آوری کنند، در غیر این‌صورت با آن‌ها مطابق مقررات برخورد می‌شود.

این رسانه می‌گوید که برپایه مشاهدات، در میدان بزرگ «میوه و تره‌بار تهران» که در جنوبی‌ترین نقطه این شهر در منطقه آزادگان قرار دارد، دستگاه‌های بزرگ آب‌گیری از انگور وجود داشت و هم‌زمان در آن‌جا به عرضه آب‌انگور نیز اقدام می‌شد.

بر اساس این گزارش، خریداران مختلف در صف خرید آب‌انگور می‌ایستادند و آن‌را در حجم‌هایی بسیار، از جمله ‌دبه‌های ۱۵ کیلویی با تعداد زیاد، خریداری می‌کردند.

رسانه پیش‌گفته می‌نویسد: «این‌کار جای تامل داشت». به‌نظر می‌رسد که منظور از «کار قابل تامل» استفاده خریداران از آب‌انگور برای تبدیل به نوشیدنی‌های الکلی، باشد.

تولید، نوشیدن و فروش مشروبات الکی در ایران، در پی استقرار رژیم جمهوری اسلامی ممنوع شد و هرگونه تخلف از امر یادشده، جرم محسوب می‌شود و ممکن است که مجازات نقدی، شلاق و حبس را برپایه مورد ارتکاب، به‌همراه داشته باشد.

با وجود ممنوعیت‌ها، تولید و فروش نوشیدنی الکلی در ایران به‌شدت رونق دارد. این در حالی است که فروش الکل متانول به جای الکل نوشیدنی و نیز تولید الکل‌های غیراستاندارد نیز در این کشور رواج داشته و در سال‌های اخیر باعث مرگ شماری بسیار از شهروندان شده‌است.