ابراز ناامیدی لاوروف در خصوص آینده کوردها در غرب کوردستان

ابراز ناامیدی لاوروف در خصوص آینده کوردها در غرب کوردستان

روسیە: “اربیل و بغداد را دو شریک مهم خود می‌دانیم”

وزیر امور خارجه روسیه، می‌گوید که کشورش با آشفتگی اوضاع در عراق مخالف است، زیرا اربیل و بغداد را دو شریک مهم خود می‌داند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز دوشنبه 2/10/2023، در بیستمین نشست باشگاه گفتگوی والدای شرکت داشته و در گفتگو با دکتر محمد احسان، کارشناس سیاسی کورد، درباره روابط بین اقلیم کوردستان و بغداد، اظهار نظر کرده است.

بر پایه گزارش رسانەهای جنوب کوردستان، لاوروف تاکید کرده که کشورش در امور هیچ کشوری دخالت نخواهد کرد، اما تلاش می‌کند که به شرایط نامناسب به وجود آمده بین اربیل و بغداد پایان دهد، تا وارد گفتگوی جدی شوند و به توافق برسند.

همچنین اعلام کرده که روسیه با آشفتگی اوضاع در منطقه به ویژه در عراق، مخالف است، زیرا اربیل و بغداد را دو شریک مهم خود در زمینه‌های مختلف می‌داند.

وزیر امور خارجه روسیه، اوضاع غرب کوردستان را نیز مورد توجه قرار داده و گفته است:” کوردها در غرب کوردستان کاملا تحت فرمان آمریکا هستند و ثروت و سامان منطقه را در بین خود تقسیم کرده‌اند و این برای آینده کوردها در غرب کوردستان یک تهدید جدی است”.

لاوروف، تاکید کرده است:”آمریکا، همیشه به دوستان خود پشت می‌کند، برای مثال حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر و رئیس جمهور سابق تونس و شماری دیگر از هم‌پیمانانش که در نهایت به آنها پشت کرده است”.

او در خصوص آینده کوردها در غرب کوردستان، ابراز ناامیدی کرد و گفت؛ با اینحال روسیه تلاش می‌کند که کوردها را از آتش جنگ دور کند.

بیستمین نشست باشگاه گفتگوی والدای، با حضور ١٤٠ شخصیت از ٤٢ کشور جهان برگزار شد و در آن، آینده جهان، برنامه هسته‌‌ای کشورها، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بررسی شد.