کاخ سفید: ایران از پول فروش برق به عراق فقط می‌تواند برای خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده کند

کاخ سفید: ایران از پول فروش برق به عراق فقط می‌تواند برای خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده کند

کاخ سفید: عراق با تشویق آمریکا در حال حرکت به سمت استقلال انرژی است، ولی دستیابی به چنین استقلالی زمان می‌برد.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه ۲۶ آبان به انتقادات از تمدید معافیت عراق برای پرداخت بدهی‌ها به ایران پاسخ داد و گفت، تهران فقط می‌تواند، برای خرید کالاهای غیر تحریمی از این پول‌ها استفاده کند.

مقام‌های آمریکایی روز سه‌شنبه اعلام کردند که دولت این کشور بار دیگر معافیت عراق برای واردات برق و گاز از ایران را به مدت چهار ماه تمدید کرده است.

آدرین واتسون گفت، در خصوص نحوه دسترسی ایران به منابع حاصل از فروش برق به عراق، شاهد «برخی حملات سیاسی گمراه کننده» بوده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرد: «این بیست و یکمین باری است که دولت آمریکا این معافیت‌ها را تمدید می‌کند و به رویه‌ای که در دولت ترامپ آغاز شد، ادامه می‌دهد. تمدید این [معافیت‌ها] نشان دهنده هیچ تغییری در سیاست ما در قبال ایران یا عراق نیست.»

او اضافه کرد که هدف از تمدید این معافیت‌ها، جلوگیری از قطع ناگهانی دسترسی مردم عراق به برق یا افزایش غیرضروری بهای انرژی در این کشور است.

این مقام کاخ سفید تصریح کرد عراق با تشویق آمریکا در حال حرکت به سمت استقلال انرژی است، ولی دستیابی به چنین استقلالی زمان می‌برد.

آدرین واتسون گفت: «این ادعا که بایدن اجازه داده این پول [از عراق] به ایران برود، کذب است. این منابع در خارج از ایران در حساب‌هایی با دسترسی محدود نگهداری می‌شوند. تنها می‌توان از این منابع برای خرید اقلام غیرتحریمی مانند غذا و دارو استفاده کرد. آنها مستقیماً به مؤسسات مالی دیگر کشورها می‌روند و هرگز به ایران منتقل نمی‌شوند.»

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرد دولت جو بایدن نشان داده که همچنان به دنبال پاسخگو کردن حکومت ایران است.

او گفت: «از زمان روی کار آمدن دولت [جو بایدن در سال ۲۰۲۱]، ما ۴۰۰ نهاد ایرانی را که ۳۰۰ مورد آن تنها در سال گذشته بوده است، به دلیل انواع رفتارهای بی‌ثبات‌کننده، بدرفتاری با معترضان و حمایت ایران از جنگ روسیه در اوکراین تحریم کرده‌ایم.»

مقامات آمریکایی گفته‌اند، در حال حاضر حدود ۱۰ میلیارد دلار از بدهی عراق به ایران بابت خرید گاز و برق در حساب‌های بانکی در عراق نگهداری می‌شود و این معافیت تازه به بغداد اجازه می‌دهد تا واردات انرژی خود را بدون نگرانی از «مجازات‌های آمریکا برای نقض تحریم‌های ایران» ادامه دهد.

آنها همچنین تصریح کردند که دولت آمریکا مطمئن است که ایران نخواهد توانست از این پول‌ها برای کالاهایی که شامل تحریم می‌شوند، استفاده کند.

این مقامات آمریکایی اضافه کردند که یک فرآیند بررسی دقیق در حال انجام است تا اطمینان حاصل شود که این پول فقط برای غذا، دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای کشاورزی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز روز سه‌شنبه در خصوص این معافیت گفت:«این منابع مالی در حساب‌هایی نگهداری می‌شود که محدود شده‌اند و فقط می‌توان از آنها برای پرداخت غذا، دارو، اهداف بشردوستانه و سایر فعالیت‌های غیر تحریمی، استفاده کرد.»

آمریکا آخرین بار ۲۴ مهرماه سال جاری، معافیت عراق برای خرید برق و گاز از ایران را به مدت ۱۲۰ روز تمدید کرده بود.

نخستین بار در دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ معافیت عراق از تحریم‌های بانکی ایران به اجرا گذاشته شد.