بلینکن: حوثی‌ها با حمایت ایران حمله می‌کنند

بلینکن: حوثی‌ها با حمایت ایران حمله می‌کنند

پس از حمله شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل، شمار حملات گروه‌های نیابتی رژیم ایران علیه مواضع آمریکا در منطقه افزایش یافته است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری با همتای بریتانیایی خود، دیوید کامرون گفت که حملات شبه‌نظامیان حوثی‌ها با حمایت جمهوری اسلامی انجام می‌شوند. او این حملات را “کاملا غیرقابل قبول” خواند.

وزیر خارجه آمریکا که در یک کنفرانس خبری با همتای بریتانیایی خود، دیوید کامرون در واشنگتن سخن می‌گفت، تصریح کرد: «ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد حوثی‌ها با سلاح‌هایی حمله می‌کنند که ایران در اختیار این گروه قرار داده است.»

او حملات پهپادی و موشکی علیه کشتی‌ها در آب‌های دریای سرخ و خلیج عدن را “کاملا غیرقابل قبول” نامید و خواستار توقف این حملات شد.

وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال از ادامه تلاش‌های کشورش برای تامین امنیت کشتی‌رانی آزاد در آب‌های این منطقه خبر داد تا آمریکا از توقف این حملات، اطمینان حاصل کند.

بلینکن در ادامه افزود که در گفت‌وگو با همتای بریتانیایی‌اش بر ضرورت جلوگیری از گسترش جنگ در خاورمیانه تاکید کرده تا جبهه‌ای دیگر از درگیری‌ها باز نشود.

پس از حمله روز ۷ اکتبر شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل، شمار حملات گروه‌های نیابتی رژیم ایران علیه مواضع و پایگاه‌های آمریکا در منطقه افزایش یافته است.

در این مدت، حوثی‌های یمن که از حمایت رژیم ایران برخوردارند، به چندین کشتی‌ اغلب متعلق به آمریکا و اسرائیل در آب‌های بین‌المللی حمله کرده‌اند.

نیروهای حوثی با هلی‌کوپتر بر عرشه کشتی “گالاکسی لیدر” فرود آمدند و آن را تصرف کردندنیروهای حوثی با هلی‌کوپتر بر عرشه کشتی “گالاکسی لیدر” فرود آمدند و آن را تصرف کردند

جمهوری اسلامی اگرچه دخالت در این حملات را تکذیب می‌کند اما برخی موضع‌گیری مقام‌های ایران عملا خلاف این تکذیب‌ها است.

از جمله این اظهارات، علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران روز چهارشنبه ۱۵ آذر گفت که “هیچ کشتی جرات نمی‌کند علنا با پرچم اسرائیل در تنگه باب‌المندب و دریای سرخ تردد کند”، چون “مطمئنا مورد اصابت قرار می‌گیرد”.

دولت آمریکا در واکنش به حملات شورشیان حوثی علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، تحریم‌هایی را علیه حامیان این گروه اعمال کرده است.

به گفته وزارت خارجه آمریکا تحریم‌ها شامل ۱۳ فرد و نهاد می‌شود که متهم به تامین پول از فروش و ارسال کالاهای ایرانی به شورشیان حوثی هستند.

این البته نخستین‌بار از زمان آغاز جنگ میان اسرائیل و شبه‌نظامیان حماس نیست که مقام‌های آمریکا صراحتا ایران را به حمایت از حوثی‌ها در حملات پهپادی متهم می‌کنند.

از جمله این موضع‌گیری مقام‌های آمریکایی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که کشورش “دلایل زیادی” برای این باور دارد که این حملات “اگرچه توسط حوثی‌ها در یمن صورت می‌گیرد، اما به طور کامل از سوی ایران حمایت می‌شود”.

کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که احتمال دارد یک کارگروه دریایی برای اسکورت کشتی‌های تجاری در دریای سرخ ایجاد کند.

جیک سالیوان در این زمینه گفته که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، درحال گفتگو با متحدان خود برای ایجاد چنین اسکورتی است، اما هنوز چیزی نهایی نشده است.