آمریکا و کانادا چند مقام ایرانی را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کردند

آمریکا و کانادا چند مقام ایرانی را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کردند

دولت کانادا 22 نفر را نیز که در نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر در ایران شریک هستند، تحریم کردە است.

در آستانه روز جهانی حقوق بشر و پس از اعلام تحریم‌های جدید حقوق بشری از سوی بریتانیا، آمریکا و کانادا هم در اقدامی هماهنگ تحریم‌های حقوق بشری را علیه جمهوری اسلامی افزایش دادند. کانادا دو مقام جمهوری اسلامی را که در قتل زهرا کاظمی، عکاس خبری ایرانی-کانادایی دست داشتند، تحریم کرد.

کاظمی 20 سال پیش به دلیل عکس گرفتن از اعضای خانواده دانشجویان بازداشت شده در مقابل زندان اوین، بازداشت، شکنجه و در تهران کشته شد.

بازداشت او با وجود داشتن کارت مطبوعاتی دولتی صورت گرفت. کاظمی مدت کوتاهی پس از دستگیری، بر اثر جراحات وارده در زندان جان خود را از دست داد.

دولت کانادا اعلام کردە است کە سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران و محمد بخشی، معاون مرتضوی را در ارتباط با قتل زهرا کاظمی تحریم کرده است.

مرتضوی مهر ماه سال گذشته بر اساس معیارهای حمایت از مهاجران و پناهندگان در لیست تحریم‌های اقتصادی کانادا قرار گرفته بود اما این بار بر اساس معیارهای عدالت برای قربانیان مقامات خارجی فاسد مجری نقض حقوق بشر تحریم شده است.

ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا اعلام کرد این کشور در مجموع هفت نفر از جمله افراد مسوول در شکنجه افراد ال‌جی‌بی‌تی‌کیو‌پلاس در چچن و ناقضان حقوق بشر در میانمار را تحت قوانین بین‌المللی به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرده است.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه کانادا، این افراد مستقیما مسوول ارتکاب فهرستی از جنایات هستند که شامل قتل‌های فراقانونی، شکنجه و سایر موارد نقض حقوق بشر می‌شود.

دولت کانادا 22 نفر را نیز که در نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر در ایران شریک هستند، تحریم کرد.

این افراد شامل مقام‌های ارشد قوه قضاییه، سازمان زندان‌ها و فرماندهی انتظامی و نیز رهبران سیاسی، مانند دستیاران عالی‌رتبه رهبر جمهوری اسلامی و شخصیت‌های ارشد در رسانه‌های دولتی می‌شوند.

هم‌زمان، آمریکا دو مقام امنیتی جمهوری اسلامی را تحریم کرد.

بر اساس فهرست جدید تحریم‌های آمریکا، مجید دستجانی فراهانی و محمدمهدی خانپور اردستانی که در استخدام افراد برای انجام ترور شهروندان – از جمله مقام‌های آمریکایی – در خاک آمریکا نقش داشتند به این فهرست اضافه شده‌اند.

قرار بوده است این ترورها در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه انجام شوند.

علاوه بر ایران، ایالات متحده روز جمعه تحریم‌هایی را علیه چند نفر دیگر در چندین کشور از جمله در افغانستان و چین به دلیل سرکوب و نقض حقوق بشر اعمال کرد.

وزارت امور خارجه ایالات متحده اتباع روسیه، اندونزی و چین را با محدودیت‌های صدور روادید هدف قرار داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد تحریم‌هایی را علیه 20 نفر به دلیل ارتباط با نقض حقوق بشر در 9 کشور اعمال کرده است.

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای به تعهد کشورش در حمایت و دفاع از حقوق بشر تاکید کرد.

بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، این وزارت‌خانه طی یک سال گذشته بیش از ۱۵۰ فرد و نهاد را در ده‌ها کشور به دلیل مسایل مربوط به نقض حقوق بشر تحریم کرده است.