آمریکا سه گام برای کاهش سلطه شبەنظامیان وابستە بە ایران در عراق بر می دارد

آمریکا سه گام برای کاهش سلطه شبەنظامیان وابستە بە ایران در عراق برمی دارد

“ایران استراتژی واحدی را در خاورمیانه دنبال می کند و باید آمریکا استراتژی خاصی را برای رسیدگی به این موضوع تهیه و اجرا کند”.

موسسه خاورمیانه اعلام کرد که ایالات متحده در حال برداشتن سه گام برای کاهش سلطه گروه های مورد حمایت ایران در عراق است.

موسسه خاورمیانه در گزارشی اعلام کرد: بخش بزرگی از استراتژی ایران افزایش هژمونی اقتصادی و نظامی خود در عراق به ویژه با گشودن مسیر زمینی به سوریه برای شکست دادن و از بین بردن متحدان آمریکا در منطقه است.

در این گزارش از ایالات متحده خواسته شده است که “به هر طریقی با هژمونی ایران مقابله کند”. این در حالی است که عراق و ایران روابط اقتصادی مهمی دارند، از جمله عراق دومین واردکننده کالاهای ایرانی است و عراق به شدت به گاز طبیعی و برق ایران متکی است.

بسیاری از احزاب سیاسی عراق با ایران روابط دارند، به ویژه شبه نظامیان عراقی که تحت عنوان حشدالشعبی حمایت مالی می شوند، از جمله گروههای نظامی “عسائب اهل الحق” و “حزب الله عراقی”، که حملات خطرناکی را علیه نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین المللی انجام می دهند.

در این گزارش آمده است: ایران استراتژی واحدی را در خاورمیانه دنبال می کند و لازم است که ایالات متحده آمریکا استراتژی خاصی را برای رسیدگی به این موضوع تهیه و اجرا کند.

با از سرگیری درگیری ها بین اسرائیل و حماس در نوار غزه، گروه های مسلح حملات خود را به مقرهای آمریکا و ائتلاف در عراق و سوریه افزایش داده اند. در مقابل این حملات، آمریکا نیز هر از چند گاهی مواضع شبەنظامیان را هدف قرار می دهد. آمریکا در آخرین حمله در تاریخ 1/4/2024، پایگاه تیپ 12 شبه نظامیان الحشدی الشعبی در بغداد را هدف قرار داد که در نتیجه آن سه تن از رهبران ارشد شبەنظامیان حشد کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.