حملە گستردە آمریکا و بریتانیا بە مواضع شبەنظامیان حوثی وابستە بە ایران

حملە گستردە آمریکا و بریتانیا بە مواضع شبەنظامیان حوثی وابستە بە ایران

سنتکام: حملات در تاریخ 11 ژانویه ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد به وقت محلی در صنعا، انجام گرفته است.

سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده در خاورمیانه و شمال آفریقا، صبح روز جمعه ۲۲ دی (۱۲ ژانویه) در پیامی در شبکه اکس (توییتر سابق) خبر داد نیروهای مسلح آمریکا و بریتانیا با حمایت استرالیا، کانادا، هلند و بحرین به اهداف حوثی‌ها حمله کردند.

طبق داده‌های سنتکام این حمله ۱۱ ژانویه ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه بامداد به وقت محلی در صنعا، انجام گرفته است.

در پیام سنتکام آمده است که این عملیات نظامی مشترک به منظور جلوگیری از حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌های تجاری و کشتیرانی آزاد در دریای سرخ بوده است.

طبق داده‌های #سنتکام سامانه‌های راداری، پدافند هوایی و محل‌های پرتاب پهپادهای جنگی و موشک‌های کروز و بالستیک #حوثی‌ها مورد هدف قرار گرفته است.

سنتکام اندکی پیش از حمله خود و متحدانش به مواضع حوثی‌ها در یمن، از حمله حوثی‌ها با یک موشک بالستیک به خطوط کشتیرانی بین‌المللی در خلیج عدن خبر داده بود.

سنتکام گفته است که این بیست و هفتمین حمله از این دست حملات حوثی‌ها از اواسط نوامبر ۲۰۲۳ تا کنون بوده است. هیچ تلفات یا خسارتی بر اثر این حمله گزارش نشده است.

برای مقابله با حملات حوثی‌ها در دریای سرخ، تنگه باب المندب و خلیج عدن، ائتلافی متشکل از ۲۰ کشور تشکیل شده است.

ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام شورشیان حوثی و حامیان ایرانی آنها را عامل بی‌ثباتی و مسئول حملات به کشتیرانی بین‌المللی دانسته است. او گفت حملات حوثی‌ها تا کنون ۵۵ کشور را تحت تأثیر قرار داده و جان صدها ملوان از جمله ملوانان آمریکایی را به خطر انداخته است.