رویترز: رئیسی شش ماه پیش از فهرست جانشینی رهبری خط خورده بود

رویترز: رئیسی شش ماه پیش از فهرست جانشینی رهبری خط خورده بود

“مرگ رئیسی می‌تواند به رقابت بر سر جانشینی خامنه‌ای بیافزاید”.

رویترز به نقل از دو منبع آگاه : مجلس خبرگان رهبری به دلیل کاهش محبوبیت رئیسی، سوءمدیریت او در امور کشور و وضعیت بد اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا، حدود شش ماه پیش، تصمیم به حذف او از فهرست جانشینان احتمالی علی خامنه‌ای گرفت.

«رویترز» در گزارشی اعلام کرد شش ماه پیش، شورای خبرگان رهبری، نام ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران را از فهرست نامزدهای احتمالی جانشینی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی حذف کرد.

رویترز این خبر را دوشنبه 30 اردیبهشت به نقل از دو منبع آگاه گزارش کرد.

در گزارش رویترز با عنوان «مرگ رئیسی می‌تواند به رقابت بر سر جانشینی خامنه‌ای بیافزاید» آمده است: «طبق گفته دو منبع نزدیک به این موضوع، مجلس خبرگان رهبری به دلیل کاهش محبوبیت ابراهیم رئیسی، سوءمدیریت او در امور کشور و وضعیت بد اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا، حدود شش ماه پیش، تصمیم به حذف رئیسی از فهرست جانشینان احتمالی علی خامنه‌ای گرفت».

به گفته یکی از این دو منبع، روحانیون بانفوذ حامی ابراهیم رئیسی برای بازگرداندن او به این لیست، فشار زیادی را اعمال کردند.

اعضای مجلس خبرگان رهبری برنده انتخابات اسفند گذشته، اولین نشست مجلس جدید را سه‌شنبه (امروز) بدون حضور رئیسی و آل هاشم که در حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهوری ایران در یکشنبه در استان آذربایجان کشته شدند، برگزار کردند.

نظریه‌های مختلف

وظیفه اصلی مجلس خبرگان رهبری متشکل از 88 نماینده منتخب از فهرست مصوب شورای نگهبان، انتخاب رهبر است. دوره کنونی به عنوان ششمین دوره مجلس خبرگان، در انتخاب جانشین رهبر 85 ساله کنونی ایران، از اهمیت بالایی برخوردار است.

علی واعظ، مدیر پروژه ایران در «گروه بین‌المللی بحران»، به رویترز گفت: «هیچ‌کس به‌جز شماری از مقامات ارشد احتمالاً نمی‌داند روایتی که ابراهیم رئیسی را به عنوان جانشین رهبر در نظر می‌گیرد، چقدر صحت دارد».

واعظ افزود: «در صورت وجود این طرح، درگذشت ابراهیم رئیسی ابهام بزرگی را در مورد انتخاب جانشین رهبر، ایجاد خواهد کرد».

از سویی آلکس وطن خواه، مدیر«برنامه ایران» در مرکز خاورمیانه در واشینگتن گفت: « بسیاری معتقدند که نقش خامنه‌ای در حمایت از ابراهیم رئیسی (پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری) نشانه آن بود که او می‌خواهد رئیسی جانشین او باشد».

وطن خواه با اشاره به مرگ روح الله خمینی در سال 1368 و انتخاب آسان علی خامنه‌ای به عنوان رهبر، افزود: «مرگ ابراهیم رئیسی ممکن است برخلاف آنچه در اوایل دهه 1980 شاهد آن بودیم، به درگیری‌های داخلی در رژیم بیانجامد».

در غیاب روحانیونی چون احمد جنتی، حسن روحانی و صادق لاریجانی در مجلس خبرگان رهبری، رئیسی از شانس بالایی برای ریاست این مجلس که امروز جلسه خود را بدون حضور رئیسی برگزار کرد، برخوردار بود.

احمد جنتی نامزد عضویت در این دوره مجلس خبرگان نشد و صادق آملی لاریجانی نیز نتوانست آرای لازم برای ورود به آن را به دست آورد. حسن روحانی هم به دلیل رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان، از حضور در انتخابات محروم شد.