در جان باختن “ریزان جاوید” حزب کارگران متهم ردیف اول است

در جان باختن"ریزان جاوید" حزب کارگران متهم ردیف اول است

ریزان جاوید در سال 2015 به دلیل توقف اقدامات مسلحانه علیە رژیم ایران و توافقات رهبران پکاکا با مسئولین رژیم تهران بویژە در مورد واگذاری ارتفاعات “جاسوسان” بە سپاە پاسداران، به شدت از رهبری پ.ک.ک انتقاد کرده بود. 

سایت خبری تحلیلی “باس نیوز” جنوب کوردستان،  اطلاعات محرمانه ای از جان باختن “ریزان جاوید” منتشر کردە است و نوشتە است کە جاوید قربانی تسویه سازمانی در پکاکا شده است.

به گزارش “باس نیوز”، در نتیجه درگیری بر سر ترور رئیس مشترک سابق پژاک، چند تن از اعضای رهبری پژاک علیه پ.ک.ک موضع گیری کرده اند. یکی از فرماندهان سابق پ.ک.ک، گفت: اجازه دهید جسد ریزان جاوید را به خانواده اش نشان دهند.

در ۶ نوامبر، رسانه های پ.ک.ک گزارش دادند که “یوسف ربانی” با اسم سازمانی “ریزان جاوید”، در حملات آسمانی ترکیه بە قامشلو غرب کوردستان هدف قرار گرفتە و جان خود را از دست دادە است. هدف قرار گرفتن “ریزان جاوید” اختلافات درون پ.ک.ک را آشکار کرده و نوع و زمان کشته شدن او باعث نگرانی کوردهای شرق کوردستان شده است.

“حامد گوهری” نویسنده سرشناس کورد در این باره نوشت؛ ریزان جاوید در سال 2015 از پ.ک.ک به دلیل توقف اقدامات مسلحانه علیە رژیم ایران و توافقات رهبران پکاکا بە مسئولین رژیم تهران بویژە در مورد واگذاری ارتفاعات “جاسوسان” بە سپاە پاسداران، به شدت انتقاد کرده بود.

ریزان آخرین بار توسط رهبران پکاکا در قندیل به غرب کوردستان فرستاده شد، و در آنجا هدف حملات پهبادهات ترکیە قرار گرفت و جان خود را از دست داد.! نوع هدف قرار گرفتن جاوید متفاوت است زیرا قبل از آن هزاران نفر در داخل پ.ک.ک تسویه شده بودند و پ.ک.ک با استفادە از جی پی اس، اطلاعات آن‌ها را به هواپیماهای ترکیه می‌دهد و‌ بدین نحو آن‌ها را به قتل می‌رساند.

گوهری افزود: ریزان جاوید به شدت از پ‌.ک‌.ک انتقاد کرد، به همین دلیل او را به غرب کوردستان فرستادند، کودار در سال ۲۰۱۶ کنگره خود را برگزار کرد، چون که یک سال پیش جاوید از پ.ک.ک انتقاد کرده بود، در کنگره کودار مورد ضرب و شتم قرار گرفت و هیچ مسئولیتی به او سپرده نشد و تنها بعنوان‌ یک‌ کادر عادی باقی ماند.

سپس فردی به نام سوران رسول‌پور، که دست راست جمیل بایک بود به جای او گماشته شد. او گفت، چند تن دیگر از رهبران پژاک توسط پ.ک.ک تسویه شدند و از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست و اگر احوالی از آن‌ها گرفته می‌شد، اعلام می‌کردند که شهید شده‌اند. (هیوا آرگش، سیروان آرگش، مازیار کاوین که اهل مازندران بود و الان‌ خبری از او در دست نیست.) اطلاعی از این افراد در دست نیست و صدها نفر دیگر نیز مفقود شده اند.

گوهری ادامه داد: پ.ک.ک دیگری اعتقادی به پژاک و رهبریت پژاک ندارد و اینک زنی به نام (اوزگوز) را آورده‌اند و تمام اختیارات را از خانواده معینی پس گرفته‌اند که پژاک را اداره می‌کنند. این زن اهل شمال کوردستان است و شخص تندرویی است و برای تسویه‌ حسابهای پ.ک.ک آورده شده است. پ.ک.ک هیچ باور و اعتمادی به هیچکدام از شاخەهای خود ندارد کە در شرق و جنوب کوردستان ایجاد کرده است.

این نویسنده و منتقد تصریح کرد: جاوید در ابتدا یک سیاستمدار و یک نظامی بود. بعدا پ‌.ک‌.ک او را به شاخه نظامی منتقل کرد تا او را نابود کنند. نزدیکان او می‌گویند که جاوید و تعدادی دیگری از رفقایش سعی در ترک پ‌.ک‌.ک و‌ رفتن به اروپا را داشتند اما موفق نشدند. بعد دستگیر و حالا کشته شد. جسدش به خانواده اش نشان داده نشده و آنها نمی دانند که به چه شیوه‌ای کشته شده است آیا توسط گلوله  و یا با هواپیمای بدون سرنشین و این شبهاتی ایجاد می کند و خانواده جاوید باید توضیح بخواهند و درخواست کنند که جسد او را از نزدیک ببینند. جاوید در تل تمر کشته شده و نه در قامیشلو، اگر در تل تمر مجروح شده بود، چرا او را به بیمارستان نزدیک حسکه منتقل نکردند، چرا او را به قامیشلو بردند؟

در همین حال، محمود رش، یکی از فرماندهان سابق پ.ک.ک که اکنون از این جریان جدا شده است، به پایگاه خبری «باس نیوز» گفت: پژاک بخشی از پ.ک.ک است و پ.ک.ک از آن استفاده می کند، خودش این جریان را درست کرده و برایش مهم نیست که رییس مشترک این جریان را به سوریه ببرد و در آنجا بکشد. در غرب کوردستان هم، همین کار را می‌کنند و مردم را در آنجا دستگیر می کنند و به شنگال و سلیمانیه می برند. این ویژگی پ.ک.ک است.

در مورد ریزان جاوید هم به همین‌ نحو است. از شرق کوردستان به غرب کوردستان برده شد.‌ این‌ فرد که به غرب کوردستان فرستادە شد چه چیزی درباره جغرافیا و طبیعت جنگ در غرب کوردستان می‌دانست؟ درباره جاوید باید گفت، برای او غرب کوردستان جای نامشخصی بوده و نمی دانسته که چه باید بکند. بعد در اتفاقی اعلام کردند که او کشته شده است، چگونه، کی و چرا کشته شده است؟  اینها همه سوال است، از یک طرف پ.ک.ک می گوید او برای بازدید به غرب کوردستان رفته است، از طرف دیگر می گوید به او مسئولیت داده شده است، بنابراین پ.ک.ک نتوانسته است مردم‌ را اقناع کند که جاوید چگونه کشته شده است.

وی ادامه داد: پ‌.ک‌.ک به‌ ریزان جاوید تردید داشت آن‌ هم پس از انتقاداتی که از پ.ک.ک کرد. بنابراین پ‌.ک‌.ک نمی‌دانست که چگونه او را باز دارد، زیرا جاوید می‌گفت، پژاک رهرو سیاست پ‌.ک‌.ک است، اما آزادی تصمیم‌گیری را نمی‌توان از او سلب کرد. لذا الان حزب اتحاد دموکراتیک، پژاک و حزب دموکراتیک خلق‌ها می‌گویند ما را آزاد کن بگذار برای خودمان سیاست کنیم. این صدا در حال بلندتر شدن است. چرا در اعزام جاوید به غرب کوردستان شک و شبهه زیادی وجود دارد؟ چون که جاوید با صدای بلند اعلام کرد که بگذارید برای خودمان سیاست کنیم، این آغاز پایان جاوید در پ.ک.ک بود، علاوه بر آن چند نفر دیگر  هم در پ.ک.ک تسویه شده اند و این‌ها اخباری است تا ما بفهمیم که چه اتفاقی افتاده است.

این‌ فرمانده سابق پ.ک.ک افزود: پ‌.ک‌.ک دلیل اصلی قتل ریزان جاوید است. یکی از قوی‌ترین احتمالات این است که وی توسط پ‌.ک‌.ک تسویه شده است. پ.ک.ک هر که را بخواهد در قندیل تسویه می‌کند. آنچه مهم است، این‌ است تا الان جسد او به کسی نشان داده نشده که او چگونه کشته شده است. بنابراین خانواده‌ وی باید این سوال را از پ‌.ک‌.ک بپرسند. از جسد جاوید فیلمبرداری شود و به خانواده اش نشان دهند که او آیا بر اثر گلوله کشته شده یا با بمب پهپاد کشته شده است.

به گزارش پایگاه خبری «باس نیوز»، برخی از اعضای رهبری پژاک خواستار توضیح از پ.ک.ک شدند و خواستار سرنوشت هیوا ارگش شدند که از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست و خانواده ریزان جاوید نیز از پ.ک.ک خواستند جسد او را نشان دهند چرا که جسد را در غرب کوردستان دفن کرده اند.