نظرسنجی‌ها از کاهش چشمگیر مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران حکایت دارند

نظرسنجی‌ها از کاهش چشمگیر مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران حکایت دارند

انتخابات پیش از موعد ریاست‌جمهوری ایران روز جمعه 8 تیر برگزار می‌شود

هم‌زمان با نزدیک‌شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، نظرسنجی‌های مختلف از سقوط چشمگیر نرخ مشارکت در این انتخابات حکایت دارند.

در تازه‌ترین نظرسنجی‌ها از جمله نظرسنجی مؤسسه‌ی افکارسنجی وابسته به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که در روز شنبه 2 تیر منتشر شده است، نرخ “مشارکت قطعی” که پیش‌ازاین در بازه‌ی زمانی ششم تا نهم خرداد ماه ۵۳.۴ درصد بوده، در بازه‌ی زمانی بیست‌و‌نهم تا سی‌و‌یکم خرداد به ۴۵.۵ درصد کاهش یافته است.

این مؤسسه‌ می‌گوید نظرسنجی خود را بر مبنای سه موج پیمایش تلفنی از تمامی افراد 18 سال و بالاتر در کل کشور انجام داده است.

روزنامه‌ی فرهیختگان وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی نیز روز یکشنبه ۳ تیر بر اساس نظرسنجی‌هایی که منبع آن اعلام نشده، از سقوط مشارکت در انتخابات به زیر ۵۰ درصد خبر داده است.

به نوشته‌ی این روزنامه، میزان مشارکت تا پیش از آغاز جدی رقابت انتخاباتی بین ۵۰ تا ۵۵ درصد پیش‌بینی شده بود، اما “شروع رقابت‌های انتخاباتی نه‌تنها منجر به افزایش مشارکت نشده است، بلکه به کاهش آن انجامیده است.”

نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نیز با انتشار اطلاعات آماری خود نوشت که در روزهای ۱۹ و ۲۰ خرداد نرخ مشارکت قطعی ۴۴.۴ درصد پیش‌بینی می‌شد؛ اما این عدد در روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد به ۴۲.۵ درصد رسیده‌ است.

این آمارها را نهادهای نزدیک بە رژیم ایران اعلام کردەاند اما فعالین مستقل بر این باور هستند کە نرخ مشارکت خیلی خیلی پاینتر از چیزی می باشد کە نهادهای نزدیک بە رژیم تهران اعلام کردەاند.

انتخابات پیش از موعد ریاست‌جمهوری ایران روز جمعه ٨ تیرماه برگزار می‌شود.