حوثی‌ها با کمک ایران، یمن را به بازار علنی توزیع مواد مخدر تبدیل کرده‌اند

در سال‌های گذشته نیروهای دریایی قدرت‌های غربی بیش از یک میلیارد دلار مواد مخدر به مقصد یمن و دیگر کشورهای منطقه را در خلیج فارس، دریای سرخ و اقیانوس هند کشف و توقیف کردند.

در سال‌های گذشته نیروهای دریایی بیش از یک میلیارد دلار مواد مخدر به مقصد یمن و دیگر کشورهای منطقه را کشف و توقیف کردەاند.

دولت آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد که حوثی‌های یمن با کمک رژیم ایران از طریق قاچاق و توزیع مواد مخدر بعضاً هزینه‌های نظامی حملات موشکی خود را به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ تأمین می کنند و با این کار بر بی ثباتی یمن و خاورمیانه نیز می افزایند. به گفتۀ دولت آمریکا قاچاق مواد مخدر توسط حوثی‌ها جزئی از شبکۀ گستردۀ تولید و توزیع مواد مخدر توسط رژیم ایران در سوریه و خاورمیانه است.

همین گزارش تصریح می‌کند که در ژانویه گذشته قایق های قاچاقچیان مواد مخدر که همزمان حامل سلاح های ساخت ایران به مقصد یمن بودند در آب های منطقه توقیف شدند و توقیف این قایق ها نشان داد که پیوند مستقیمی میان قاچاق اسلحه و قاچاق مواد مخدر توسط رژیم ایران به مقصد یمن وجود دارد.

به گزارش سازمان همکاری و توسعۀ اقتصادی قاچاق مواد مخدر از منابع مهم مالی حوثی‌ها و متحدان‌شان به شمار می‌رود و مناطق تحت کنترل آنان به بازار آزاد مواد مخدر تبدیل شده‌اند. در این بازار به گفتۀ سازمان همکاری و توسعۀ اقتصادی هزاران کیلوگرم انواع مواد مخدر  از قبیل کپتاگون، حشیش و هروئین عرضه می شود. همین گزارش می افزاید که حوثی‌های یمن با درآمدهای حاصله از فروش مواد مخدر اسلحه خریداری کرده و حقوق رزمجویان خود را می پردازند. حوثی‌ها در عین حال، از جوانان معتاد بهره‌کشی می‌کنند و آنان را به جنگ در خطوط مقدم جبهه علیه رقبای یمنی خود و همچنین حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ می فرستند.

برای حوثی‌های یمن مواد مخدر یا در اصل اعتیاد وسیله‌ای برای استخدام جوانان و تضمین وفاداری آنان است. پیش از هر نبردی حوثی‌ها به رزمجویان خود قرص‌های کپتاگون می‌دهند تا بر انرژی و قدرت تهاجمی و خشونت آنان بیفزایند. به نوشتۀ گزارش دولت آمریکا، قاچاق مواد مخدر تداوم جنگ و همچنین فروپاشی اجتماعی در خود یمن را در پی دارد.

در سال‌های گذشته نیروهای دریایی قدرت‌های غربی بیش از یک میلیارد دلار مواد مخدر به مقصد یمن و دیگر کشورهای منطقه را در خلیج، دریای سرخ و اقیانوس هند کشف و توقیف کردند. به گفتۀ دولت آمریکا قاچاق مواد مخدر توسط حوثی‌ها جزئی از شبکۀ گستردۀ تولید و توزیع مواد مخدر توسط رژیم ایران در سوریه و خاورمیانه است.