رئیس اقلیم کوردستان تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی را معین کرد

رئیس اقلیم کوردستان تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی را معین کرد

“انتخابات پارلمان کوردستان در 20 اکتبر امسال برگزار می‌شود”.

 سخنگوی ریاست اقلیم کوردستان، از تعیین تاریخ برگزاری انتخابات دور ششم پارلمان کوردستان توسط رئیس اقلیم خبر داد و گفت که در خصوص آن دیدگاه‌‌های جریانات مربوطه در نظر گرفته شده‌اند.

دلشاد شهاب، سخنگوی ریاست اقلیم کوردستان، امروز چهارشنبه 26 ژوئن، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم به طور رسمی تاریخ برگزاری انتخابات دور ششم پارلمان اقلیم کوردستان را معین کرده و بر مبنای آن انتخابات در روز ٢٠ اکتبر ٢٠٢٤ برگزار خواهد شد و همه جریان‌های مربوطه با هماهنگی با کمیسیون عالی انتخابات عراق، به اجرای آن متعهد خواهند بود.

وی، افزود که تعیین تاریخ برگزاری انتخابات با ارزیابی نیازمندی‌های آن و گفت‌وگو با جریان‌های مربوطه و در نظر گرفتن دیدگاه‌های آنها، انجام شده است.

پیش از این چند بار تاریخ برگزاری انتخابات دور ششم پارلمان اقلیم کوردستان معین شده، اما به دلیل اختلافات سیاسی، ملغی و برگزاری آن به تعویق افتاده است.

بار آخر پارت دموکرات کوردستان، اعلام کرد که در اعتراض به حذف سهم جوامع ملیتی و دینی از کرسی‌های پارلمان و دخالت خارجی در آن، شرکت در انتخابات را بایکوت می‌کند.

دادگاه فدرال عراق در رسیدگی به شکایت مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان در خصوص حذف سهم جوامع از کرسی‌های پارلمان، حکم سابق خود در مورد آن را ملغی و شماری از کرسی‌ها را به جوامع باز گرداند.

با اینحال حکم دادگاه نتوانست رضایت کامل جوامع را جلب کند.