بار سنگین جنگ PKK بر دوش اقلیم جنوب کوردستان

"لازم است کە PKK از گفتمان جنگ و کشتار فاصلە بگیرد"

سازمان (ACLED) آمریکا: 77٪ درگیریهای PKK با نیروهای دولت آنکارا در اقلیم جنوب کوردستان رخ دادە است نە در خاک ترکیە.

سازمان آمریکایی (ACLED) کە اطلاعات مختص بە درگیریهای نظامی و جنگها را جمع آوری، بررسی و انتشار میدهد، در اطلاعیەای فاش ساختە است کە در 5 ماە گذشتە 77٪ از درگیریهای نظامی میان نیروهای حزب کارگران کوردستان و سپاە ترکیە، در خاک اقلیم جنوب کوردستان رخ دادە است.

روز پنج شنبە 21/5/2020، سازمان (ACLED) با انتشار اینفوگرافیکی درمورد درگیریهای نظامی گریلاهای حزب کارگران کوردستان و سپاهیان اشغالگر ترکیە فاش ساخت کە اقلیم جنوب کوردستان میدان اصلی این نبردها بودە است.

بنا بر اطلاعات این سازمان در سال جاری فقط 23٪ درگیری میان نیروهای پ ک ک و سپاە ترکیە در خاک شمال کوردستان (تحت استعمار ترکیە) رخ دادە است.

این سازمان تأکید داشتە است کە اقلیم جنوب کوردستان بە سبب این جنگها متقبل زیانهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی چشمگیری شدە است و اهالی مناطق مرزی این بخش کوردستان بە ناچار از روستاهای خود کوچ کردە و بە شهرها پناە بردەاند.

بە گزارش (ACLED)، حکومت اشغالگر ترکیە در مقابلە با نیروهای حزب کارگران کوردستان استفادە از حملات هوایی را در اولویت برنامەهای نظامی خود قرار دادە است.

ساکنین مناطق مرزی اقلیم جنوب کوردستان حضور گریلاهای حزب کارگران کوردستان در مجاورت روستاها و مکانهای مسکونی را عاملی برای حملات هوایی ترکیە بە این مناطق میدانند و بارها از پ ک ک خواستەاند کە از مناطق مسکونی فاصلە بگیرند.