پایین کشیدن پرچمهای PKK و شبەنظامیان حشد در شنگال

پرچم‌های حشدالشعبی و PKK و در شنگال جمع‌آوری شد

فرماندار شنگال: “این اقدام جزئی از توافق عادیسازی اوضاع شنگال است که میان اربیل و بغداد امضا شده است”.

نیروهای پلیس فدرالی در چهارچوب اجرای توافق عادیسازی اوضاع شنگال، پرچم‌های گروه‌های شبه‌نظامی را از مکان‌های شهر پایین آورده و به جای آن پرچم عراق را بر افراشتند.

فرماندار شنگال، محما خلیل، در باره این موضوع به خبرگزاریهای جنوب کوردستان گفتە است:”این اقدام درست، جزئی از توافق عادیسازی اوضاع شنگال است که میان اربیل و بغداد امضا شده است”.

بر پایه توافق مذکور، در شهر شنگال، نیروهای پلیس فدرالی مستقر خواهند شد و کنترل مرزهای مشترک میان شنگال و غرب کوردستان نیز به آنها سپرده می‌شود.

بنا به توافق عادیسازی اوضاع شنگال میان دولت اقلیم کوردستان و دولت فدرال، باید همه نیروهای خارجی اعم از شبه‌نظامیان حزب کارگران کوردستان (پ ک ک) و حشد بە اصطلاح شعبی از شنگال خارج شده و کنترل شهر در دست نیروهای بومی کورد و نیروهای عراقی قرار گیرد.

پس از حوادث آگوست ٢٠١٤ و اکتبر ٢٠١٧ میلادی، ساکنان شهر شنگال از خانه و کاشانه خود آواره شدند و اوضاع آن شهر با ورود نیروهای خارجی دچار آشفتگی شد.

بر اساس این توافق باید همە گروه‌های شبەنظامی از شنگال اخراج شوند کە عمدەترین آنها شبەنظامیان حشد و PKK هستند. سپس یک نیروی پلیس محلی تشکیل می‌گردد کە ٢٥٠٠ تن از ایزدی‌ها در آن استخدام می‌شوند.

پس از اعلام این توافق سازمان ملل متحد و کشورهای ایالات متحدە آمریکا، بریتانیا، فرانسە، مصر، اردن و برخی دیگر از کشورها از آن استقبال نمودند و آن را بەعنوان یک توافق تاریخی توصیف کردند.