آیا عبدالله اوجالان مقاومت کرد یا تسلیم شد؟ ـ بخش دوم

آیا عبدالله اوجالان مقاومت کرد یا تسلیم شد؟

اوجالان کدام یک از دوستان خود را به دولت ترکیه فروخت؟

تا قبل از دستگیری عبدالله اوجالان روابط وی با دولت ترکیه همواره مورد تردید بود، اما این تردیدها با دستگیری اوجالان در ۱۵ فوریه ۱۹۹۹ برطرف شد. او در هیچ شرایط، زمان و محیطی دولت ترکیه را دشمن خود نمی دانست، از مذاکره با آن هم قطعا ابایی نداشت، مهم ترین اسرار PKK را در کمال آرامش و آسایش به ترکیه داد! این اطلاعات به وضوح در فیلم ها، نوشته ها و ملاقات های اوجالان نمایان است.

وقتی امروز پرده از نقاب اوجالان فرو رفته، پیروان و هواداران او ناراحت می‌شوند و دیگران را به خیانت و مزدوری متهم می‌کنند، با اینکه خودشان هم می دانند که این خود اوجالان بود سری ترین اطلاعات PKK را در کمال آرامش و سخاوتمندی به دولت ترکیه تقدیم کرد. آنها نمی پرسند: کسی که کودکان و جوانان کرد را به کام مرگ فرستاد، چرا اسامی کسانی را که با PKK یا دوستانش همکاری کرده اند یا خدمات بزرگی به آن انجام داده اند، مانند طوطی در برابر دادگاه فهرست کرده است؟ این حق کوردهاست کسانی را که کودکان آنها را به سوی مرگ و نابودی سوق داده اند، پاسخگو کنند اینکه: «چرا وقتی دستگیر شدی گفتی: «مادر من ترک است»؟! اگر تمایل خدمت به دولت ترکیه را داشتی چرا جوانان ما را به کشتن دادی؟ هر کوردی حق دارد این سوالات را بپرسد.

اظهارات عبدالله اوجالان را بین ۱۶ تا ۲۱ فوریه در مقابل قاضی ببینید؛

اوجالان اسامی کسانی را که به PKK کمک مالی کرده اند به دولت فاش می کند

قاضی می‌پرسد: آیا از سال ۱۹۹۰ به صنعتگران، انجمن ها یا سازمان ها در ترکیه کمک کرده اید تا پروژه هایی از دولت دریافت کنند یا نه؟ آیا از این افراد کمک یا مالیات دریافت کرده اید؟! شغل و ماموریت شما در قاچاق مواد مخدر چه بوده است؟! روابط شما با مافیا در چه سطحی بود؟

اوجالان بدون هیچ تردیدی شروع به افشای اسرار و پاسخ به سؤالات قاضی کرد و گفت:

عبدالله اوجالان: بین سالهای ۱۹۹۱-۱۹۹۳ مقداری پول از صنعتگران و صاحبان مشاغل در منطقه، تحت عنوان درآمدهای سازمان گرفته شد، زمانی که شرکت های ساختمانی از قدرت سازمان ما استفاده کردند، ما سهم خود را از آنها گرفتیم. زمانی که (هالیس توپراک) شروع به ساخت کارخانه کرد به آنها گفتیم: اگر در اینجا کارخانه بسازید، مالیات خود را می پردازید، یعنی به سازمان ما مالیات می دهید و مقداری پول از آنها گرفتیم که من از آن اطلاعی ندارم، زیرا این وظیفه کادرهای ما بود که در مناطق مختلف پول جمع آوری می کردند.

سازمان ما در منطقه، از کارخانه های سنگ شکن نیز که توسط علی رضا سبط اوغلو اداره می شد، پول و کمک دریافت می کرد، من مبلغ دقیقش را نمی دانم، کادرهای منطقه ای ما از شرکت (هلدینگ جیلان) نیز پول می گرفتند، مقدار آن را هم نمی دانم و PKK در همه مناطق از این طریق پول جمع آوری می کردند. حتی (بهجت جان ترک) هم به PKK کمک می‌کرد، این سازمان همچنین از جهانگیر آقا در «کفر» و کسانی که نام خانوادگی آنها (ترک و قهرمان) در مردین بود، پول می‌گرفت.

به جز اینها، ما از بسیاری از صاحبان صنایع دستی و کارخانه‌هایی که نامشان را نمی‌دانم، پول زیادی به دست آوردیم، همچنین از تجارت تریاک در منطقه جولمرگ و تجارت اسلحه و حیوانات مالیات می گرفتیم. عثمان اوجالان با کد سازمانی خود (فرهاد) به اسم PKK از مردم مالیات و پول می گرفت و روند اخذ مالیات نیز در مناطق مرزی به نام (واحدهای گمرکی) انجام می شد و گمرک نیز به این کارها مشغول بود و رفیق ما سنان نیز پول های جمع آوری شده را در بانکهای سوئیس می گذاسشت  و وی مشغول امور مالی ما بود، اهل نصبیین و در (MED-TV) هم کار می کرد! همچنین پولی که از (حیدر آبابا) در بلژیک ضبط شد متعلق به سازمان ما بود!!

به نظر شما «بهجت جان ترک» که اوجالان از وی صحبت کرد، که بود؟

بهجت جان ترک که اوجالان از او صحبت کرده است، از اهالی دیاربکر و فرد مشهوری در بین کوردها بوده که ۱۴ ژانویه ۱۹۹۴ ترور شد.

تانسو گلر در سخنرانی خود در ۴ نوامبر ۱۹۹۳ گفت که فهرستی از صنعتگران کردی وجود دارد که به PKK کمک کرده‌اند و این فهرست شامل حدود ۶۰ نام است و دولت با آنها -همکاران مالی PKK – مبارزه خواهد کرد. بهجت جان ترک در این راستا کشته شد و قاضی دولت ترکیه در این باره از اوجالان سوال کرد:

قاضی: در مورد روابط روزنامه (Ozgur Kondemi) استانبول با سازمان چه می گویید، در مورد کمک های بهجت جان ترک چی؟

عبدالله اوجالان: من در این روزنامه به نام (علی فرات) مقاله منتشر می کردم و بهجت جان ترک ۲۵ درصد سهام روزنامه را در اختیار داشت و بقیه متعلق به شرکا بود، اما در کل تحت کنترل ما بود و با هماهنگی نماینده ما در اروپا کار می کرد.

اوجالان اعتراف کرد که جان ترک شریک مالی PKK بوده است.

اوجلان: به زور از ابراهیم تاتلیسس پول می گرفتیم!

قاضی: ما به خوبی می دانیم که شما انجمن ها، احزاب، دانش پژوهان، اساتید دانشگاه، هنرمندان و وکلایی دارید که به سازمان شما کمک می کنند و آنها در فعالیت های مختلف در داخل و خارج از کشور برای شما شرکت کرده اند!

عبدالله اوجالان: برخی از هنرمندان در مهمانی های (MED-TV) شرکت می کردند و این برای ما حمایت بود، از جمله آنها (فرهاد تونج، احمد کایا و شوان پرور)، در دهه نود رفقای ما با خشونت و به زور از ابراهیم تاتلیسس پول می گرفتند و من از آن آگاه بودم در دسامبر ۱۹۹۸ (حالوق کرکر) در منزلم در رم با من ملاقات کرد و این دیدار در یک مقاله منتشر شد و همچنین هر دو وکیل شرف الدین کایا و سرهات بوجاک در رم با من دیدار داشتند.

اوجالان نه تنها در طی اعترافات خود در جریان تحقیقات به این اسامی اشاره کرد، بلکه نام ده ها هنرمند، سیاستمدار، نویسنده و شخصیت های دیگر را برای دولت فاش کرد، بله، دولت ممکن است از بسیاری از این اطلاعات آگاه باشد اما کاری که اوجالان انجام داد، برای کسی که خود را رهبر یک حزب یا یک ملت می‌داند، مساوی است با بی‌حیثیتی و تحقیر!

موضع اوجالان این را ثابت کرد: با وجود کمک و حمایتی که از PKK انجام می دهید، شما کالای ارزان قیمتی هستید که در بازارهای PKK هر زمان که نیاز باشد به فروش می رسد!