چرا PKK، حکمت فیدان را ترور کرد؟

چرا PKK، حکمت فیدان را ترور کرد؟

به گفته PKK، هر کورد غیر PKK باید کشته شود، حکمت فیدان نیز تنها به دلیل انتقاداتش از PKK ترور شد.

17 سال پیش فردی در دیاربکر با گلوله ای که به پشت گردن او اصابت کرد جان باخت. فردی که مورد ترور قرار گرفت حکمت فیدان بود. دستور کشتن حکمت فیدان مستقیما از قندیل صادر شد. مراد کاراییلان که آن سالها مرد شماره یک PKK بود، یکی از عناصر ویژه خود را به نام دنیز اولاش مامور کشتن حکمت فیدان کرده بود و او را از طریق جولمرگ به دیاربکر فرستاد.

ترور حکمت فیدان ادامه سیاست PKK برای از بین بردن همه کسانی بود که از PKK بریده‌اند. البته این نوع قتل در ترکیه با کشتن فرید اوزون آغاز شد. به عبارتی PKK با کشتن فرید اوزون شروع به کشتن منتقدان و کسانی که از صفوف گروه جدا شده اند، کرد. اما تفاوت حکمت فیدان با افراد دیگری مانند فرید اوزون این بود که حکمت فیدان نامی خارج از PKK نبود، او عمر خود را در زندان ها گذراند و سیاست‌های PKK را دنبال می کرد.

حکمت فیدان در روستای مرسکا در ماردین به دنیا آمد. پس از پایان تحصیل در سال 1970 به شغل معلمی پرداخت. زمانی که در روستای خود معلم بود، در سال 1976 اولین ارتباط های خود را با PKK برقرار کرد. او در همان سال با بنیانگذاران PKK مانند عبدالله اوجالان، مظلوم دوغان و حایری دورموش دوست شد. وی یکی از افراد تأثیرگذار تأسیس PKK در منطقه ماردین بود. وی بعدها به دلیل ارتباط با PKK دستگیر شد و شکنجه های سختی را متحمل شد. او به خاطر ارتباط با PKK، 10 سال در زندان بود. در سال 1991 آزاد شد. اما حتی زمانی که توسط PKK بە قتل رسید، همچنان به خاطر پرونده PKK حکم 36 سال زندانی تعلیقی را می گذراند.

حکمت فیدان از سال 1976 تا 2004 به مدت 29 سال در خدمت PKK بود. او برای PKK هر کاری کرد.

در جریان دستگیری اوجالان در سال 1999 و اظهارات وی، به کلی به PKK و اوجالان بی اعتماد شد. زمانی که اوجالان به افسر ترک گفت: “مادر من ترک است، من می خواهم به کشورم خدمت کنم”، حکمت فیدان عصبانی شد. از آنجا که فیدان در دهه 1980 در زندان دیاربکر وقتی مورد شکنجه های شدید قرار گرفت، به هیچ عنوان نام دوستش را نگفت معتقد بود اوجالان خائن است و به همه دوستان خود خیانت کرده است.

حکمت فیدان از مواضع رهبر زندانی PKK در مقابل دولت ترکیه ناراحت بود و از آن انتقاد کرد و PKK به او هشدار داد اما او از انتقاد از اوجالان دست برنداشت و با تصمیم مراد قاریلان او را ترور کردند تا مزد 29 سال وفاداری خود به PKK را بگیرد.

به گفته PKK، هر کورد غیر PKK باید کشته شود. هر کس عضو PKK نباشد به عنوان خائن و جاسوس کشته می شود. حکمت فیدان نیز توسط PKK که 29 سال به آنها خدمت کرده بود، تنها به دلیل انتقاداتش به قتل رسید!