رژیم ایران هفت شهروند کورد را بە 15 سال حبس، جزای نقدی و 160 ضربە شلاق حکم داد

رژیم ایران هفت شهروند کورد را بە 15 سال حبس، جزای نقدی و 160 ضربە شلاق حکم داد

این احکام در روز ٢٤ اردیبهشت ۱۴۰۲ به صورت رسمی به این شهروندان اهل شهرستان پیرانشهر ابلاغ شده است.

هفت شهروند اهل پیرانشهر به نام‌های طه رسولیان، سینا دشمیر، احمد عبدالله‌پور، محسن قادری، چیا شهیداقدم، دو برادر معلول به نام‌های عبدالله قنبری‌وند و محمود قنبری‌وند توسط دادگاه کیفری پیرانشهر به ١٥ سال حبس، جزای نقدی و ١٦٠ ضربه شلاق محکوم شدند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو در گزارشی خبر دادە است، کە اخیرا طه رسولیان، سینا دشمیر، احمد عبدالله‌پور و محسن قادری توسط شعبه ١٠٢ دادگاه کیفری دو پیرانشهر به ریاست قاضی رضا قهرمانی ساعتلو از بابت اتهام تهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی” هر کدام به سه ماه حبس تعزیری و ٤٠ ضربه شلاق محکوم شدند.

 این احکام صادره با تبدیل مجازات، به پرداخت پنجاه میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت جمهوری اسلامی ایران تخفیف پیدا کرده است.

 همچنین بر اساس حکم مذکور، عبدالله قنبری‌وند از بابت اتهام “مشارکت در ساخت ٢٠ عدد ماده ناریه دست ساز کوکتل مولوتوف” به ۶ ماه حبس تعزیری و پرداخت دو میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت جمهوری اسلامی ایران و چیا شهیداقدم از بابت اتهام “تردد غیرمجاز از مرزهای کشور” به پرداخت پنجاه میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت جمهوری اسلامی ایران محکوم شده‌اند.

 محمود قنبری‌وند از بابت اتهام “مباشرت در ساخت یک قبضه اسلحه ساچمه زن” به ١۵ ماه و یک روز حبس تعزیری، از بابت اتهام “مباشرت در ساخت دو قبضه اسلحه دست ساز جنگی” به ٧ سال و شش ماه و یک روز حبس تعزیری، از بابت اتهام “مباشرت در نگهداری سه عدد تیر جنگی” به ٣ سال و شش ماه و یک روز حبس و از بابت “مشارکت در ساخت ٢٠ عدد ماده ناریه دست ساز کوکتل مولوتوف” به ١۵ ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شده‌ است.

طبق قانون اشد مجازات، حکم ٧ سال و شش ماه و یک روز محمود قنبری‌وند با یک درجه تحفیف به ٤ سال تعزیری تبدیل شده و یک دوم حکم چهار سال حبس وی به حالت تعلیق درآمده است.

 این احکام در روز ٢٤ اردیبهشت ۱۴۰۲ (١٤ می‌٢٠٢٣) به صورت رسمی به این شش شهروند اهل شهرستان پیرانشهر ابلاغ شده است.

روز چهارشنبه ٢٨ دی ماه ١۴٠١، عبدالله قنبری‌وند، ٤٩‌ساله و محمود قنبری‌وند، ۴۶ ساله دو برادر معلول جسمی، طه رسولیان، فعال مدنی و هنرمند به همراه محسن قادری احمد عبدالله‌پور و سینا دشمیر، ١٩ ساله توسط نیروهای مسلح حکومتی بازداشت شدند. چیا شهیداقدم نیز به فاصله نزدیکی از آن‌ها توسط نیروهای حکومتی بازداشت شده بود. این هفت شهروند در نهایت با تودیع وثیقه‌های سنگین مقتاً تا پایان مراحل دادرسی از زندان مرکزی نقده آزاد شدند.