خانوادە ژینا امينی ممنوع الخروج شدند

خانوادە ژینا امينی ممنوع الخروج شدند

خانواده‌ ژینا امینی از زمان قتل حکومتی او در بازداشت نیروهای ایران و آغاز انقلاب ژینا علیه رژیم ایران تحت فشارهای سنگین امنیتی بوده‌اند.

بنا بە گزارش رسانەها هنگامی که پدر، مادر و برادر ژینا امينی برای شرکت در مراسم اهدای جایزه ساخاروف به ژینا، به دعوت اتحادیه اروپا عازم فرانسه بودند، در فرودگاه خمینی به ‌آنها گفته شد ممنوع‌الخروج هستند و گذرنامه آنها ضبط شد.

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۲۷ مهر اعلام کرده بود که جایزه ساخاروف را به ژینا امینی و انقلاب ژینا با شعار «زن، زندگی، آزادی» اهدا می‌کند.

خانواده‌ ژینا امینی از زمان قتل حکومتی او در بازداشت گشت ارشاد ایرانیها و آغاز خیزش انقلابی مردم علیه رژیم ایران تحت فشارهای سنگین امنیتی بوده‌اند.

هم‌زمان با سالگرد قتل حکومتی ژینا امینی، پدر او صبح روز شنبه 25 شهریور از سوی ماموران امنیتی با هدف ارعاب، به شکل موقت بازداشت و پس از تهدید و تذکر نیروهای امنیتی آزاد شد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی و برخی منابع محلی کوردی در شرق کوردستان، امجد امینی تا مدتی اجازه خروج از خانه خود را نداشت.

امجد امینی و همسرش، مژگان افتخاری، پیش‌تر برای برگزاری سالگرد قتل حکومتی ژینا بر سر مزارش در آرامستان آیچی سقز فراخوان داده بودند.

امجد امینی پس از انتشار اطلاعیه مراسم سالگرد دخترش چند بار از سوی اداره اطلاعات شهر سقز احضار و ساعت‌ها بازجویی شد.

مژگان افتخاری و امجد امینی، مادر و پدر ژینا، ۱۷ شهریور متنی مشترک در اینستاگرام منتشر کرده و گفتند: «مانند هر خانواده داغدیده‌ای در سال‌یاد شهادت فرزند دلبندمان بر مزار آن عزیز سفرکرده گرد هم آمده و مراسم سنتی و مذهبی برگزار می‌کنیم.»

این فراخوان در حالی منتشر شد که چندی پیش ماموران امنیتی صفا عائلی، دایی ژینا امینی، را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

پدر ژینا امینی اما در پاسخ به این فشارها و تهدیدها برای «تکذیب فراخوان سالگرد و لغو مراسم» تاکید کرد: «به هیچ عنوان این را قبول نکردم و مراسم را برگزار می‌کنیم.»

همچنین در آستانه سالگرد قتل حکومتی ژینا، نیروهای امنیتی در اطراف خانه آنها در سقز حضور گسترده‌ای داشتند.

در روز سالگرد نیز ماموران مسیر‌های منتهی به آرامستان آیچی سقز، محل دفن ژینا امینی را بستند.